Tine Eerlingen

Vlaams Parlementslid (2009 - 2014)

Tine Eerlingen zetelt sinds 2009 als volksvertegenwoordiger voor de N VA in het Vlaams Parlement. Ze groeide op in Kortenberg en Herent. Van thuis uit kreeg Tine een Vlaamse reflex mee. Door haar sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel kan ze niet aan de kant blijven staan. Ze is gehuwd en moeder van twee jonge kinderen: dochter Jasmijn en zoon Martijn. Haar passie voor het zingen kan ze kwijt in het kamerkoor Koordinaat.

Bouwen aan (en in) Vlaanderen

Tine studeerde in 2002 af als burgerlijk ingenieur-architect aan de Katholieke Universiteit Leuven. De eerste jaren was ze als ingenieur-architect werkzaam op een architectenbureau. Tussen 2004 en 2009 was ze verbonden aan de Nieuwbouwdivisie van de KU Leuven als Senior Projectverantwoordelijke.

Voor een sociaal en groen Vlaanderen

Tine heeft een grote interesse voor de natuur en voor dieren. Daarom is ze lid van diverse natuur- en dierenverenigingen. Haar politiek engagement bracht ze in de praktijk als afgevaardigde voor de VU (en later de N-VA) van de Milieuadviesraad Herent (1994-2003).

Tine zetelde voor het eerst van 2000 tot 2003 in de gemeenteraad van Herent. Na haar verhuis naar Heverlee werd ze actief bij N-VA Leuven. Als N-VA-afgevaardigde was ze van 2007 tot 2012 lid van de raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Stadontwikkeling Leuven (AGSL).

In 2009 werd Tine verkozen in de kieskring Vlaams-Brabant voor het Vlaams Parlement. Daar volgt ze de commissies Landbouw, Leefmilieu en Ruimtelijke Ordening, en Mobiliteit en Openbare Werken op. Sinds 1 januari 2013 zetelt Tine ook in de Leuvense gemeenteraad.