Steven Vandeput

Minister van Defensie en Ambtenarenzaken

Steven Vandeput werd geboren op 30 maart 1967 en woont in Hasselt. Hij is gehuwd met Saskia en de trotse vader van Kaat en Kobe. Zijn gezin staat voor hem centraal. Na zijn studies Handels- en Financiële wetenschappen aan de Economische Hogeschool Limburg bouwde hij een loopbaan uit als zelfstandig ondernemer in de bouwsector.

Steven is er rotsvast van overtuigd dat meer autonomie voor de regio’s een betere toekomst kan geven aan elke inwoner van ons land. Daarom wou hij niet aan de kant blijven staan. Hij engageerde zich bij de N-VA om zijn idealen mee te helpen verwezenlijken. Hij werd al snel lid van de partijraad en voorzitter van N-VA Limburg, een functie die hij tot 2010 bekleedde.

Meerwaarde als vertrekpunt

In 2010 werd Steven verkozen in de Kamer. Vanuit de leuze  ‘meerwaarde als vertrekpunt’ volgt hij daar dossiers als mobiliteit, begroting, Regie der Gebouwen, wetenschap en technologie nauwgezet op. Steven is lid van de commissie Financiën en Begroting, de commissie Infrastructuur, Verkeer en Overheidsbedrijven en van de bijzondere commissies Comptabiliteit en Spoorveiligheid. Daarnaast is hij voorzitter van het Adviescomité Wetenschappelijke en Technologische Vraagstukken. Steven zet zich in Brussel ook in voor de Limburgse belangen.

Een hart voor Hasselt

Ook in zijn thuisstad Hasselt is Steven politiek actief. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 volstonden 4 201 voorkeurstemmen helaas niet voor een plaats op de meerderheidsbanken. Momenteel is Steven fractieleider van de Hasseltse N-VA-fractie. Samen met de andere fractieleden voert hij stevig oppositie tegen het stadsbestuur. Daarmee heeft Hasselt voor het eerst sinds 2000 een volwaardige oppositie.

Maatschappelijk engagement is een tweede natuur

Naast zijn politiek engagement, is Steven lid van verschillende maatschappelijke verenigingen. Ook hier trekt hij meestal verantwoordelijkheden naar zich toe. Als student aan de KU Leuven was hij bijvoorbeeld praeses van het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond (KVHV). Later werd hij bestuurder bij Junior Chamber International (JCI), een internationale beweging voor jonge ondernemers. Als voorzitter van JCI Vlaanderen en België en als vice-voorzitter van JCI wereldwijd deed hij heel wat internationale ervaring en expertise op.

Steven probeert af en toe ook nog tijd vrij te maken voor enkele hobby’s. Ja kan hem dan meestal  vinden in of op het water, als duiker of op een zeilboot.