Siegfried Bracke

Kamerlid

Journalist bij de VRT

Siegfried Bracke is een geboren Gentenaar. In de vroege jaren 80 gaat hij aan de slag bij de toenmalige BRT, nu VRT. Eerst op de radio, daarna op de televisie, en sinds 1987 als politiek journalist. Hij doet er ongeveer alle programma’s waar politiek aan te pas komt: het journaal, Terzake, De Zevende Dag, Bracke op Vrijdag. Om dan nog te zwijgen van de talloze verkiezingsprogramma’s waarvan hij vaak én bedenker én presentator was.

De stap naar de politiek

Als bevoorrecht waarnemer van de politiek zet hij in 2010 de stap naar de N-VA. Als lijsttrekker voor de Kamer in Oost-Vlaanderen haalt hij in mei van dat jaar net geen 102 000 voorkeursstemmen.

In de Kamer is hij vanaf het begin een van de dragende leden van de commissie Seksueel Misbruik. Daarnaast is hij voorzitter van de commissie Binnenlandse Zaken en houdt hij zich in de commissie Sociale Zaken bezig met de pensioenen.

In 2012 trekt Siegfried de gemeenteraadslijst van N-VA Gent. Hij haalt na de burgemeester de meeste voorkeurstemmen, en de N-VA wordt er de tweede politieke formatie. Eind 2013 wordt hij fractieleider in Gent.

Overtuigde Vlaming én Europeaan

In de herfst van 2013 toert Siegfried het land rond met De Stand van het Land, waarin hij de Belgische sociaaleconomische toestand beschrijft en de Vlaamse troeven meegeeft. Meer dan 7 000 mensen gaan dat bekijken en beluisteren.

Siegfried wil dat Vlaanderen ook voor zijn kinderen en kleinkinderen een goede plek is om te leven. Tegelijk is hij ervan overtuigd dat ook onze zuiderburen daar beter gaan van worden. Hervormingen moeten ons klaar maken voor de wereld van de 21ste eeuw. We mogen die trein niet missen.

Hij is een overtuigd Europeaan. De woorden van August Vermeylen zijn de zijne: ‘Om iets te zijn moeten we Vlaming zijn. We moeten Vlaming zijn om Europeeër te kunnen worden.’

“Mijn hobby is mijn beroep”

Sinds 2005 is Siegfried getrouwd met Marina Nuyts uit Mol. Hij is daar ook gaan wonen, maar de politiek heeft hem teruggeroepen naar zijn geliefde Gent. Siegfried heeft twee kinderen uit een vorige relatie, net als Marina.

Hobby’s heeft hij niet. ‘Ik heb ook nog nooit gewerkt,’ zegt hij altijd, ‘alleen maar gedaan wat ik leuk vond’. Maar hij houdt van muziek, een goed boek, een mooie tentoonstelling en van Rome, de Eeuwige Stad.