Rita Bellens

Kamerlid

Rita Bellens werd geboren in Antwerpen in 1962. Als derde in rij van vier kinderen in een gezin waar vader langdurig ziek was, leerde ze dat je geld beter een aantal keer kan omdraaien vooraleer je het uitgeeft. Ze bracht haar kindertijd en de eerste jaren van haar jeugd door in Wilrijk. In 1978 verhuisde ze naar, de toen nog landelijke gemeente, Lommel, waar ze haar middelbare studies afmaakte en haar hogere studies aanvatte. Door het plotse overlijden van haar vader nam haar toekomst een andere wending en zette ze de stap naar de arbeidsmarkt.

Als 27-jarige startte ze haar eigen zaak, een reisbureau in Duffel waar ze 20 jaar als onafhankelijk reisagent actief zou zijn. Als voorzitter van VWDC (Verenigde Winkeliers Duffel Centrum) trekt Rita duidelijk de kaart van de middenstand. Pendelen tussen Lommel en Duffel werd een hele opgave, de verhuis naar Duffel werd een feit.

Sinds 2011 werkt ze voor een dienstenchequebedrijf in Mechelen. Een andere sector, maar ze voelt zich er wel thuis. Het is vooral de variatie en de sociale contacten met thuishulpen en klanten die haar in de job aanspreken.

Door als kind mee te mogen helpen bij verkiezingscampagnes van haar vader in de Volksunie groeide haar interesse voor politiek. Als jong meisje engageerde ze zich in Lommel in de jeugdbeweging en parochiale verenigingen.

Rita zingt mee in verschillende koren en startte een opleiding zang aan het conservatorium in Mechelen. Het is niet haar bedoeling om hier professioneel mee door te gaan. De politiek neemt zoveel vrije tijd in dat zelfs haar hobby op een laag pitje is gezet. Maar je weet maar nooit dat het er ooit opnieuw van komt.

Ze stond mee aan de wieg van de N-VA-afdeling in Duffel en stelde zich in 2006 kandidaat op de kartellijst met CD&V. Sinds de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 is Rita gemeenteraadslid en in 2016 zal ze voor de volgende drie jaar het schepenmandaat overnemen van haar collega.

Rita gelooft dat een mens niet alleen voor zichzelf leeft, maar deel is van een groter geheel. Een maatschappij krijgt vorm door engagement van individuen. Mensen die willen meewerken en betrokken zij bij hun omgeving en naasten.