Peter Luykx

Peter Luykx werd geboren in 1964 in Neerpelt. Hij is getrouwd met Jocelijn De Roo en papa van Lotte, Jef, Rik, Sien, Anneke en Tine. Na zijn studies Economie in Gent, ging hij aan de slag in een familie- en bouwbedrijf. Als ondernemer en bedrijfsleider voelde Peter zich meteen maatschappelijk betrokken.

N-VA: een logische keuze

Vlak na de oprichting, in 2002, sloot Peter zich aan bij de N-VA. Als ondernemer trachtte hij al de zaken concreet aan te pakken. Die duidelijkheid trof hij ook aan bij de N-VA, de enige partij die kan functioneren zonder druk van vakbonden of ziekenfondsen.

Politiek zit letterlijk in Peters DNA: professor Theo Luykx schreef bijvoorbeeld De Politieke Geschiedenis van België en oom en naamgenoot Peter Luykx was oorlogsburgemeester in Lommel. Peters familie werd na de Tweede Wereldoorlog onrechtvaardig behandeld door de Belgische staat. Hier ligt de kiem van zijn streven naar rechtvaardigheid, waardoor hij een overtuigd Vlaams-nationalist werd.

Expert in buitenlandse thema’s

De afgelopen zeven jaar leerde Peter het parlement van binnen en van buiten kennen. In december 2007 legde hij de eed af in de Kamer. Zijn eerste kennismaking met de nationale politiek vond plaats in de commissies Infrastructuur en Financiën & Begroting.

Drie jaar later verlengde hij zijn mandaat en werd hij aangesteld als eerste ondervoorzitter in de commissie Buitenlandse Betrekkingen. Daarin volgde hij onder meer de Arabische revolutie, Centraal Afrika, de diplomatieke beweging en de rol van ons land in de conflictbestrijding in het buitenland op. Als lid van de commissie Bedrijfsleven verdedigde hij de hervorming van de Orde van Architecten.

‘IJzeren Peer’

Peter brak een lans voor het ondernemerschap en de bouwsector in het bijzonder. Zijn resolutie over de IJzeren Rijn-onderhandelingen werd door meerderheid en oppositie goedgekeurd. Omwille van zijn vele tussenkomsten in dit dossier kreeg hij de bijnaam ‘IJzeren Peer’.

Een lokale sterkhouder

Als eerste Lommels N-VA-lid en plaatselijk voorzitter stampte Peter in 2003 een stevige afdeling uit de grond. Die telt vandaag zes raadsleden en kan rekenen op de steun van een 20-koppige bestuursploeg. Sinds 2006 voert Peter de Lommelse oppositie aan.

De weinige vrije tijd die hem rest verdeelt Peter over zijn gezin en het verenigingsleven. Zo is hij bestuurslid van Davidsfonds Lommel, ondervoorzitter van de Lommelse Ondernemersclub, lid van de Orde van den Prince, VKW Limburg en Voka Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, is een Vlaamse werkgeversorganisatie, die meer dan 16.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigt, goed voor 65% van de private werkgelegenheid. Voka ontstond in januari 2004, toen het Vlaams Economisch Verbond (VEV) en de acht regionale Kamers van Koophandel in Vlaanderen besloten om samen te werken. De huidige voorzitter is Luc De Bruyckere en Jo Libeer is gedelegeerd bestuurder. VOKA Limburg.