Miranda Van Eetvelde

Kamerlid

Miranda Van Eetvelde werd in 1959 geboren in Zele, waar ze nog steeds woont. Als N-VA’er van het eerste uur hielp ze de partij mee uitgroeien tot de politieke reus die ze vandaag is. Miranda is moeder van twee zonen (Lothar en Dagmar) en evenveel dochters (Irmgard en Adelind). Ze is getrouwd met Herman Van Driessche, advocaat en N-VA-gemeenteraadslid in Zele.

Gebeten door de politieke microbe

Miranda was lange tijd vooral achter de schermen actief, maar in 2006 kwam daar verandering in. Ze stelde zich verkiesbaar op de provinciale kieslijst en werd secretaris van N-VA Zele. Daarna kwam alles in een stroomversnelling. Bij de Vlaamse verkiezingen van 2009 werd ze net niet verkozen, maar een jaar later kwam de grote doorbraak er toch.
Bij de federale verkiezingen van 2010 haalde Miranda maar liefst 8 848 voorkeurstemmen in Oost-Vlaanderen. Daarmee bemachtigde ze  een zitje in de Kamer. Voor sommigen kwam dit als een verrassingen maar haar entourage wist wel beter: Miranda was al gebeten door de politieke microbe sinds haar 17de. In de loop der jaren werd deze interesse alleen maar groter en steeg ook haar affiniteit met de Vlaamse Beweging. Haar man Herman, die de politiek en het Vlaams-nationalisme met de paplepel meekreeg, stimuleerde haar interesse nog verder.

Thuis op de arbeidsmarkt

Van bij haar start als Kamerlid beet Miranda zich vast in maatschappelijk relevante thema’s zoals werkgelegenheid, welzijn op het werk en de werking van Bpost. Als lid van de Commissie Sociale Zaken, de Commissie Infrastructuur en de Commissie voor Naturalisaties verdiepte zij zich in de thema’s die ze door haar verleden als arbeidsbemiddelaar bij de VDAB De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) is een Vlaamse overheidsdienst die vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samenbrengt en vooral als taak heeft voor werkzoekenden te bemiddelen en hen te begeleiden naar werk.  Sinds de staatshervorming van 1989 is arbeidsbemiddeling een bevoegdheid van de gewesten en beroepsopleiding van de gemeenschappen. De Waalse tegenhanger van de VDAB is Forem en de Brusselse Actiris. VDAB door en door kent.
In 2014 wil Miranda Van Eetvelde de overstap van het federale naar het Vlaamse niveau maken, een logisch gevolg van de zesde staatshervorming. De thema’s die ze in de Kamer opvolgde, komen nu immers naar Vlaanderen: dienstencheques, gezinsbijslag, PWA, doelgroepenbeleid,… Ze wil deze thema’s verder blijven opvolgen en ook op Vlaams niveau het verschil maken. Zo kan Miranda meewerken aan een rechtvaardigere, Vlaamse samenleving waarin het arbeidsmarktbeleid een prioriteit is.