Mariam Al Merrouni

PA van de partijwoordvoerder

Zeg nooit zomaar ‘persoonlijk assistent’ tegen Mariam Al Merrouni. Als rechterhand van de partijwoordvoerder kan je haar taak immers onmogelijk in twee woorden samenvatten. Bij elk politiek feit, klein of groot, is zij als een van de eersten van alles en iedereen op de hoogte.

Baken van rust in de woelige politiek

Mariam ging in 2010, na bijna tien jaar op de communicatiedienst van de provincie Vlaams-Brabant, aan de slag bij de N-VA. De eerste twee jaar stond ze Jeroen Overmeer bij. Hij leerde haar de knepen van het vak. En toen die kabinetschef werd van Geert Bourgeois, bleef Mariam op post voor de nieuwe woordvoerder Joachim Pohlmann. Politieke communicatie blijft haar namelijk ongemeen boeien.

Mariam filtert alle binnenkomende informatie en volgt de politieke ontwikkelingen nauw op. Ze organiseert en notuleert briefings met alle N-VA-woordvoerders. En al staan de zenuwen tijdens campagnes of ‘breaking news’ strak gespannen, Mariam houdt steeds het hoofd koel. Betrokken, discreet, flexibel en stressbestendig zijn, is een absolute must in deze functie.

Brug tussen politiek en media

Is het je trouwens al opgevallen dat de N-VA-politici steeds flegmatisch en goed voorbereid elke vraag van journalisten counteren? Ook daaraan werkt Mariam mee. Samen met Pol Van Den Driessche verzorgt ze namelijk fel gesmaakte mediatrainingen. Kranten of tv-zenders die een interview vragen, passeren langs haar en ook de persconferenties van de partij leidt ze in goede banen. We mogen bovendien zeker niet het krantenoverzicht vergeten dat Mariam iedere ochtend in de mailbox van de N-VA-medewerkers en mandatarissen dropt. Dat is steeds weer een aangenaam begin van de dag.

Uitwaaien met het gezinnetje

In het landelijke Zelem (Limburg) heeft Mariam ook na haar uren de handen vol, met drie schatten van kinderen: Noah, Melvin en Anna. Als het even kan, trekt ze graag haar loopschoenen aan, verkent ze de mooiste steden van Europa of geniet ze van een lekker etentje. Kortom, dan laat ze de kranten en de politiek met de glimlach eventjes voor wat ze zijn.