Koen Metsu

Kamerlid

Koen (°1981) is geboren en getogen in de Antwerpse gemeente Edegem. Samen met Jasmien heeft hij een dochtertje Amélie en een zoontje Nathan. Hij begon zijn schoolcarrière in het OLVE-college te Edegem en studeerde af als handelsingenieur aan de Universiteit Antwerpen.

Overstap naar de politiek
Koen stapte in 2007 in de Edegemse politiek bij het toenmalige ‘Edegem Anders’. De filosofie van deze lokale partij kwam duidelijk overeen met die van de N-VA, politiek voeren tussen de inwoners in plaats van ons daarboven te stellen. Een prachtig huwelijk was in de maak.

Burgemeester van Edegem
Koen werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 verkozen als burgemeester. Zijn jonge leeftijd is in deze functie een grote troef: hij begrijpt de taal en de behoeften van de junioren, medioren en senioren.

Voor hij in de actieve politiek stapte, was Koen bedrijfsleider. Sinds zijn overstap gaf hij de leiding van zijn bedrijf over aan zijn voormalige collega’s. Een fulltime job is immers niet te combineren met de functie van burgemeester. Wie een goede burgemeester wil zijn, moet hier veel tijd in investeren en dat doet Koen als geen ander. Hij is graag onder de mensen en neemt met plezier deel aan verschillende evenementen. In een bruisende gemeente als Edegem zijn dat er veel.

Als tiener was Koen reeds geïnteresseerd in de politiek. Hij wou niet wachten tot hij een lange baard had alvorens zijn politiek enthousiasme in de praktijk om te zetten. Zijn inmiddels overleden grootvader Jules gaf het laatste duwtje in de rug, meer had hij niet nodig om er voluit voor te gaan. De tijd is rijp voor de kracht van positieve verandering.

Ondanks zijn drukke agenda, probeert Koen zoveel mogelijk tijd door te brengen samen met zijn gezin. Hij probeert ook sportief bezig te blijven, zo liep Koen in het voorjaar van 2014 nog de marathon ‚Run For Audrey’, een dappere, enthousiaste meid die slachtoffer werd van een vreselijke, vleesetende bacterie. Zijn sociaal engagement reikt nog verder. Na zijn vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika besloot Koen om amabassadeur te worden van SOS-kinderdorpen.