Karel Uyttersprot

Kamerlid

Karel Uyttersprot (1949) werd geboren en getogen in Denderbelle, een klein dorpje aan de Dender. Hier was vader Jozef, één van de oprichters van de Volksunie arrondissement Dendermonde, jarenlang koster. Na zijn lagere en middelbare studies behaalde hij een diploma Bestuurswetenschappen en Administratief Recht aan de UGent.

Daarna ging Karel aan de slag in een makelaarskantoor, om vervolgens tien jaar aan het hoofd te staan van de commerciële dienst van NV Wattex in Buggenhout. Hij was ook 25 jaar lang directeur en gedelegeerd bestuurder van Voka Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, is een Vlaamse werkgeversorganisatie, die meer dan 16.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigt, goed voor 65% van de private werkgelegenheid. Voka ontstond in januari 2004, toen het Vlaams Economisch Verbond (VEV) en de acht regionale Kamers van Koophandel in Vlaanderen besloten om samen te werken. De huidige voorzitter is Luc De Bruyckere en Jo Libeer is gedelegeerd bestuurder. Voka Kamer van Koophandel Oost-Vlaanderen.

Politieke idealen en motivatie

Karel kreeg politiek met de paplepel ingegeven. Het zelfbeschikkingsrecht van volkeren en het volksnationalisme waren vaste discussiepunten bij familiebijeenkomsten, met hoogdagen het Nationaal Zangfeest en de IJzerbedevaart. Later kwamen hier de Marsen op Brussel, TAK-wandelingen en andere manifestaties bij.

Van een romantisch nationalist evolueerde Karel naar  het realistisch nationalisme. De vele contacten in het buitenland en de sociaal-economische realiteit van elke dag waren een bevestiging van zijn standpunt, waarvoor hij zich engageerde in eerst de Volksunie en dan de N-VA.

De stap in de politiek

Samen met enkele kompanen richtte Karel in 2001 N-VA Lebbeke op, als één van de eerste afdelingen. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 haalde hij als lijsttrekker 28,5 procent van de stemmen. Dat leverde 8 zetels op, maar de N-VA belandde in de oppositie. Ook daar roert Karels ploeg van gemotiveerde raadsleden zich echter met plezier.

Op 10 juni 2010 werd Karel verkozen tot Kamerlid. De onderwerpen die hij daar op de agenda zet, liggen voor de hand: bedrijfsleven en handelsrecht. En daar valt voor hem ook onder: ondernemerschap, gezonde bedrijven, corporate governance, faillissementen en de wet op de continuïteit van de ondernemingen.

Tijd voor het gezin

Karel is getrouwd met Marleen De Block en vader van Katelijne en Goedele. Hij heeft inmiddels ook zes kleinkinderen.  Naast de politiek heeft hij nog andere hobby’s; genealogie, onroerend erfgoed, fietsen en wandelen.

Zijn maatschappelijk engagement ligt in de lijn van het politiek engagement. Hij blijft dus graag bereid om te helpen, voor al diegenen die het moeilijk hebben.