Grete Remen

Vlaams volksvertegenwoordiger

Rasecht uit bronsgroen Limburgs eikenhout

Grete Remen uit Beringen werd geboren in 1966, ze groeide op in Heusden-Zolder. Grete en haar echtgenoot Geert Schoofs zijn de fiere mama en papa van Jules, Louise, Marie, Axelle en Lily.

Van een kort intermezzo in de advocatuur na haar rechtenstudies aan de VUB, naar de verkoop van natuurvoeding. Het lijkt een hele stap, en dat was het ook. In 1991 liet Grete de rechtbank voor wat ze was en koos ze resoluut voor een carrière als ondernemer. Vandaag is ze CEO van haar familiebedrijf Damhert Nutrition in Heusden-Zolder, een internationaal gewaardeerde fabrikant van natuurproducten en functionele voeding.

Als vrouw én als bedrijfsleider onderneemt ze met respect voor mens, dier en milieu. Ze streeft naar een maatschappij die KMO’s en ondernemers ondersteunt. Ze koestert hen omwille van hun onschatbaar hoge maatschappelijke meerwaarde.

In 2007 ontving Grete de Livia-award van UNIZO De Unie van Zelfstandige Ondernemers, beter bekend als UNIZO, is een vereniging van zelfstandige ondernemers, vooral kmo's en vrije beroepen. In 2000 werd UNIZO de nieuwe benaming van het NCMV, het Nationaal Christelijk Middenstandsverbond. Met ruim 80.000 leden is UNIZO de grootste werkgeversorganisatie van het land. Ze staat vooral sterk in Vlaanderen. UNIZO; een mooie onderscheiding voor ondernemende vrouwen met een voorbeeldfunctie. In 2008 volgde de KMO-laureaat, als bekroning voor haar innovatief en creatief ondernemerschap. Als klap op de vuurpijl huldigden de vrouwelijke parlementsleden van de N-VA Grete in 2013 tot ‘Vlaamse Madam’ van het jaar!

Politieke microbe

Hoewel Grete in een echte ondernemersfamilie opgroeide, floreerde haar politieke microbe in de middens van Voka Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, is een Vlaamse werkgeversorganisatie, die meer dan 16.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigt, goed voor 65% van de private werkgelegenheid. Voka ontstond in januari 2004, toen het Vlaams Economisch Verbond (VEV) en de acht regionale Kamers van Koophandel in Vlaanderen besloten om samen te werken. Voka, UNIZO en de Raad der wijzen van VIA, waar ze zich opperbest voelde als verdedigster van de lokale economie, KMO’s en de kleinhandel.

Grete wil niet langer aan de zijlijn staan. Als Vlaams volksvertegenwoordiger wil ze wegen op het beleid en zich ten volle inzetten voor de eigen Vlaamse bedrijven. Een gunstig ondernemersklimaat en een nieuw marktmodel zijn noodzakelijk opdat onze bedrijven terug van onderuit kunnen opstarten en doorgroeien.

Een inclusief beleid voor personen met een beperking

Naast haar nieuw politiek engagement is Grete ook actief binnen de directieraad van ’t Weyerke en vzw Stijn in Heusden-Zolder; een dienstencentrum voor mensen met een beperking. Als mama van Jules, die autistisch is, strijdt ze immers voor een volledige integratie van personen met een beperking in onze samenleving. Daarnaast is er nog bezieling voor het dierenwelzijn in Vlaanderen; Grete koestert een stille droom om ooit een opvangcentrum te openen voor verwaarloosde dieren. Ook in het Vlaams Parlement zou ze graag een steen willen verleggen voor dierenwelzijn.

Tijd voor andere hobby’s is er niet. Haar gezin en haar liefde voor de natuur en dieren nemen al haar vrije tijd in beslag. Maar kiezen is winnen voor Grete; ze kijkt al uit naar vijf boeiende, leerrijke en ook uitdagende jaren in het Vlaams Parlement.