Cathy Coudyser

Vlaams volksvertegenwoordiger en deelstaatsenator

Cathy is geboren en getogen in Knokke-Heist, waar sinds enkele jaren een stevige basis is om het gedachtegoed van de N-VA uit te dragen en dat zowel op lokaal (fractieleidster N-VA Knokke-Heist) als op bovenlokaal niveau (Vlaams Parlementslid).

Sociaal engagement

Dat zij zich voor de ideeën van de N-VA inzet is een logisch gevolg van haar interesses en sociaal engagement. Dat engagement startte al op jonge leeftijd. Cathy maakte deel uit van de groepsleiding van KSJ Knokke De Tokke. Bij JCI Knokke-Heist kwam ze vooral op voor culturele thema’s en schopte ze het zelfs tot voorzitter. Vandaag is Cathy voorzitter van de Orde van den Prince, een Vlaams-Nederlands, pluralistisch genootschap dat zich inzet voor de taal en cultuur van de Nederlanden.

Professionele ervaringen

“Ook mijn professionele ervaringen zijn voor mij van onschatbare waarde bij mijn parlementair werk.” Cathy is regent Frans-Geschiedenis-Economie. Na een korte periode in het onderwijs, maakte ze de overstap naar de financiële wereld als adviseur sparen en beleggen bij KBC. Daarna werkte ze mee in de juwelierszaak van haar man en werd ze voltijds mama van Emma.

Politieke levensweg

In 2003 werd Cathy verkozen tot voorzitter van N-VA Knokke-Heist en in 2006 werd ze OCMW-raadslid. In 2010 schakelde Cathy een versnelling hoger en werd ze secretaris van het arrondissementeel bestuur van de afdeling N-VA Brugge-Torhout-Oostkust en lid van de partijraad van de N-VA. Sinds 2013 is Cathy gemeenteraadslid en fractieleidster voor de N-VA gemeenteraadsfractie in Knokke-Heist.

In november 2012 legde ze de eed af als Kamerlid waar ze deel ging uitmaken van de Commissie voor het Bedrijfsleven, de Commissie voor de Naturalisaties en de Commissie Handelsrecht.

Op 25 mei 2014 werd Cathy in de nieuwe legislatuur met 16.092 stemmen verkozen als Vlaams Parlementslid.