Björn Anseeuw

Vlaams volksvertegenwoordiger

Björn groeide op in Gistel en liep school in Oostende. Na zijn middelbare school trok hij naar Brugge om er verpleegkunde te studeren aan de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende. Niet veel later zocht hij een stekje in Oostende, trouwde hij en werd vader van twee dochters. Hij werkte vier jaar in het AZ Sint-Jan in Brugge en ging daarna aan de slag als thuisverpleger. In 2010 voelde hij dat zijn roeping elders lag en zette hij de stap naar de politiek. Björn werd parlementair medewerker van Manu Beuselinck en later van Nadia Sminate.

Björn kreeg politiek met de paplepel mee. Vader Rony bekleedde zelf 24 jaar een politiek mandaat in Gistel: eerst voor de Volksunie, later voor de N-VA. Zelf was Björn er als 15-jarige medeoprichter van de Volksuniejongeren. Jarenlang zou hij zich in de schaduw inzetten voor de uitbouw van een sterke partij die voluit kiest voor meer dan zes miljoen Vlamingen.

In 2012 treedt Björn voor het eerst op de politieke voorgrond. Hij wordt Oostends lijsttrekker voor de N-VA bij de gemeenteraadsverkiezingen. Er volgt een klinkende verkiezingsoverwinning. Toch belandt de N-VA er op de oppositiebanken. Elke dag opnieuw voert Björn er samen met 12 andere N-VA’ers een stevige en constructieve oppositie. Zijn droom? Eén sterke gemeenschap vormen waarin iedereen voldoende kansen krijgt maar ook verantwoordelijkheid neemt.