Verkiezingen 2012

Lokale verkiezingen: Vlaanderen kleurt geel-zwart

Bij de lokale verkiezingen van zondag 14 oktober 2012 gingen we met zijn allen stemmen voor de gemeente- en provincieraden, en in de stad Antwerpen ook voor de districtsraden.

Het werd een geel-zwarte zondag, van Noordzee tot Maas. De Vlamingen stemden in heel Vlaanderen massaal voor ‘De kracht van verandering’, onze slogan voor die verkiezingen.

De verkiezingsoverwinning die de N-VA toen neerzette, staat te boek als de grootste sinds de Tweede Wereldoorlog.

Gemeente- en districtsraden

De N-VA scoorde over heel Vlaanderen gemiddeld net geen 23 procent van de stemmen. In Antwerpen werden we zelfs nog een pak groter: daar rijfde de N-VA, met Bart De Wever als kandidaat-burgemeester, zo maar even 37,7 procent van de stemmen binnen. Mooie cijfers werden er ook neergezet in de provinciehoofdsteden: Hasselt (25,5 procent), Brugge (19,79 procent), Leuven (19,04 procent) en Gent (17,09 procent).

In liefst 47 Vlaamse steden en gemeenten behaalde de N-VA het grootste aantal stemmen. In meer dan 120 gemeenten en districten nemen we vandaag deel aan de bestuursmeerderheid. En in bijna de helft ervan staat een N-VA-burgemeester aan het roer.

Ook in Brussel scoorde de N-VA knap. In vijf gemeenten haalden we samen zes zetels binnen.

In de Antwerpse stadsdistricten oefenen 82 N-VA-districtsraadsleden momenteel een mandaat uit. We besturen in acht van de negen districten en leveren daar telkens ook de voorzitter van het districtscollege.

Provincieraden

Op provinciaal niveau werd de N-VA met afstand de grootste partij. Tellen we het stemresultaat van de vijf Vlaamse provincies samen, dan veroverde de N-VA 28,5 procent van de stemmen. Dat resulteert in maar liefst 104 provincieraadsleden op een totaal van 351.

In Antwerpen is de N-VA vandaag afgetekend de grootste politieke formatie in de provincieraad, met 35,9 procent van de stemmen en zo maar even 27 verkozenen. De N-VA maakt er met twee deputeerden eveneens deel uit van het provinciebestuur.

Ook in de andere provincies is de N-VA-fractie de grootste (Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen) of missen we op één zetel na dat statuut (West-Vlaanderen en Limburg). Ondanks dat succes kwamen we daar op de oppositiebanken terecht.