Verkiezingen 2009

Vlaamse, Europese en Brusselse verkiezingen 2009: N-VA opnieuw op eigen kracht

Op zondag 7 juni 2009 worden in Vlaanderen tegelijk verkiezingen voor het Vlaams en het Europees Parlement gehouden.

De N-VA, die in 2004 nog in een kartel met CD&V opkwam, behaalt in 2009 op eigen kracht 13,1 procent van de stemmen en wordt daarmee de grote winnaar van de verkiezingen. De partij ziet haar aantal verkozenen in één klap bijna verdrievoudigen: van 6 naar 16. Door de overstap van Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) in 2011 en Annick De Ridder (Open Vld) in 2014 is dat zetelaantal tegen het eind van de legislatuur ook effectief verdrievoudigd. Met Jan Peumans levert de N-VA de voorzitter van het Vlaams Parlement.

Geert Bourgeois had eerder al een ministerportefeuille in de Vlaamse Regering-Leterme I en -Peeters I. In de nieuwe Vlaamse Regering-Peeters II wordt hij, naast viceminister-president, ook bevoegd voor Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering Vlaanderen voert een inburgeringsbeleid. Dat is een begeleide en doelgericht gestuurde vorm van maatschappelijke integratie van mensen van vreemde afkomst. Bedoeling is de nieuwkomers een volwaardige plaats te geven in de samenleving door insluiting in plaats van uitsluiting. De inburgering, met onder meer taallessen en inburgeringscursussen, werd concreet door de deelname van de N-VA aan de Vlaamse regering sinds 2004 en de aanstelling van een minister van Inburgering. Inburgering, Toerisme, Onroerend Erfgoed en de Vlaamse Rand. Bovendien krijgt hij er een kersverse N-VA-collega bij: Philippe Muyters wordt minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport. Hij verdiende zijn sporen bij de werkgeversorganisatie Voka Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, is een Vlaamse werkgeversorganisatie, die meer dan 16.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel vertegenwoordigt, goed voor 65% van de private werkgelegenheid. Voka ontstond in januari 2004, toen het Vlaams Economisch Verbond (VEV) en de acht regionale Kamers van Koophandel in Vlaanderen besloten om samen te werken. Voka en de SERV (Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen).

Zowel in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement als het Europees Parlement verovert de N-VA een zetel. In het Europees Parlement maakt de N-VA deel uit van de Europese Vrije Alliantie Via de EVA-fractie (Europese Vrije Alliantie), opgericht in 1999, krijgen regionale partijen meer slagkracht om hun stem te laten horen in het Europees Parlement. Daar maakt de EVA vandaag deel uit van een grotere fractie met de Groenen. In 2004 werd de EVA ook als Europese politieke partij erkend. Die streeft naar maximale autonomie voor de volkeren en regio's in Europa. Zij verenigt zo’n 40 regionalistische of autonomistische partijen uit meer dan 10 lidstaten van de EU. Vandaag is de N-VA wel nog lid van de EVA-partij, maar niet langer vertegenwoordigd in de EVA-fractie binnen het Europees Parlement. Europese Vrije Alliantie (EVA), een politieke fractie die streeft naar maximale autonomie voor de volkeren en regio’s in Europa.

De verkiezingsslogan ‘Sterker Vlaanderen, minder crisis’ vat het programma van de N-VA mooi samen: alleen met meer eigen bevoegdheden kan Vlaanderen de vele sociaal-economische uitdagingen die op ons afkomen, met succes aangaan.