Systeem zoals Car-Pass moet massale kilometerfraude in Europa terugdringen

12 januari 2018, over deze onderwerpen: Fiscale fraude, Europees beleid, Mobiliteit

Consumenten die in de Europese Unie een tweedehandsauto kopen, worden massaal bedot door fraude met de kilometerteller. Van 30 tot 50 procent van de auto's die verhandeld worden tussen de EU-lidstaten is met de kilometerteller gesjoemeld. Dat blijkt uit een studie van het Europees Parlement. Europarlementslid Mark Demesmaeker trekt aan de alarmbel: “Vooral wanneer een auto van het ene naar het andere Europese land verhandeld wordt, is de kans op fraude groot. Tot 3,5 keer meer dan wanneer de verkoop zich in hetzelfde land afspeelt. In België is er nauwelijks nog kilometerfraude dankzij het succesvolle systeem van de Car-Pass. Hoog tijd dat ook de andere landen een gelijkaardig systeem invoeren. De economische schade van dit bedrog bedraagt jaarlijks naar schatting maar liefst 8,77 miljard euro. De consument verdient transparantie. Van Brussel tot in Riga. De Car-Pass is daarvoor hét te volgen voorbeeld.”

Door de verregaande elektronisering van het wagenpark in Europa, is het vandaag zelfs nog makkelijker geworden om de kilometerstand terug te draaien. Met de juiste software en kennis kan dat in nauwelijks twee minuten. Demesmaeker: “De Car-Pass die we in ons land kennen, is een erg degelijk middel tegen dit soort oplichting. Dat erkent ook deze Europese studie, die de Car-Pass naar voor schuift als een schoolvoorbeeld hoe het wél moet in de rest van Europa. Vooral in de Centraal- en Oost-Europese landen is er nood aan een efficiënt controlesysteem. Wanneer een Bulgaar bijvoorbeeld een auto uit het buitenland aankoopt, is de kans op stevig gesjoemel 80 procent. Dat zijn toestanden die niet thuishoren op de Europese wagenmarkt.”

In 2014 werden er naar België ongeveer 4.800 wagens uit een ander Europees land geïmporteerd. Omdat ons land vooral een exportland van wagens is, bedraagt de jaarlijkse economische schade door kilometertellerfraude met buitenlandse auto’s hier ‘slechts’ 5,45 miljoen euro. Demesmaeker: “Niettemin moet ook dat misbruik eruit. Een betere gegevensuitwisseling is alvast erg noodzakelijk. Dat gebeurt nu al met Nederland via het EUCARIS-platform, dat goede resultaten oplevert. Maar ook de rest van Europa moet volgen, als we onze consumenten die de grens oversteken doortastend willen beschermen tegen misbruik.”

De studie gaat ook verder in op de mogelijkheid om door middel van de blockchaintechnologie één Europees controlesysteem te bouwen. Demesmaeker: “Dat lijkt me op korte termijn praktisch gezien niet haalbaar. Sommige landen zijn hier overigens nog verre van klaar voor. Laten we stap per stap de controle verstrengen. Een systeem zoals onze Car-Pass is implementeerbaar in alle Europese landen. Blockchain biedt bovendien geen antwoord op kilometertellers die zonder gesjoemel kapot zijn gegaan.”