NMBS weigert antwoord op kritische vragen

15 juli 2017, over deze onderwerpen: NMBS

De provincie Luik krijgt er de komende jaren drie bijkomende stopplaatsen bij. Dat staat te lezen in het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat eind 2017 in werking treedt. Omdat het om een investering van enkele miljoenen gaat, wilde N-VA-Kamerlid Wouter Raskin weten hoeveel treinreizigers de NMBS in deze stopplaatsen verwacht. Maar het spoorbedrijf achtte het niet aangewezen om hierop te antwoorden. “Dit is gewoon verbijsterend. De NMBS wil in Wallonië drie nieuwe haltes openen, maar de belastingbetaler mag blijkbaar niet weten of die haltes wel voldoende potentieel hebben. En dat terwijl Vlaanderen ook heel wat noden heeft.”

De NMBS wil drie oude stopplaatsen heropenen in Chaudfontaine, Seraing en Ougrée. Hiervoor zou een budget van 2,27 miljoen euro vrijgemaakt worden. Daarbovenop komt nog een jaarlijkse exploitatiekost van 1,475 miljoen euro. N-VA-Kamerlid Wouter Raskin: “Het leek mij een logische vraag of de NMBS deze investering baseerde op een potentieelstudie of een objectieve kosten-batenanalyse. Maar die vraag wilde het spoorbedrijf liever niet beantwoorden. Er worden enkele miljoenen belastinggeld geïnvesteerd in drie Waalse stopplaatsen, maar de NMBS vindt het blijkbaar niet nodig om die beslissing te motiveren.”

Het is niet de eerste keer dat Raskin met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Naar aanleiding van een zware valpartij in het station van Hasselt, waarbij een vrouw zwaargewond raakte, wilde het Kamerlid weten hoeveel incidenten er zich daar de voorbije vijf jaar hadden voorgedaan. De NMBS maakt immers van elke melding van een incident een rapport op. “Maar ook hier kreeg ik nul op het rekest. De federale staat pompt jaarlijks enkele miljarden in de NMBS. Daartegenover mag toch wel enige transparantie zijn”, aldus Raskin.