NMBS: “Alles correct verlopen in Wontergem”

21 april 2017, over deze onderwerpen: NMBS

Volgens de NMBS is alles correct verlopen op de trein die op 9 april een noodstop maakte met 2.000 reizigers aan boord. Dat antwoordde minister Bellot op een vraag van Kamerlid Inez De Coninck. “Het interventieplan van de NMBS werd correct uitgevoerd”, stelt de NMBS. Het spoorbedrijf bekijkt wel meerdere maatregelen om de dienstverlening in noodgevallen te verbeteren.

Stilstaande trein
Op 9 april kwam er een trein met 2.000 reizigers tot stilstand ter hoogte van Wontergem. De reizigers gebruikten de noodrem omdat een 20-tal reizigers onwel waren geworden. “Dat kwam door onvoldoende klimatisatie in een van de rijtuigen. Onmiddellijk daarna werd het SIC van de dienst 100 ingelicht door het Security Operations Center van de NMBS, waarna het medisch rampenplan werd afgekondigd”, klinkt het bij minister Bellot. De spoorwegen ontkennen dat het een uur duurde vooraleer zij de hulpdiensten contacteerden. Tijdens het voorval waren er drie treinbegeleiders aan boord.

De NMBS ontkent dat er teveel reizigers aan boord waren. Volgens het spoorbedrijf was de technische capaciteit 2.600 reizigers. Rekening houdend met de comfort- en kwaliteitseisen bedroeg de theoretische capaciteit 2.250.

Enkele maatregelen
In Brugge werden enkele treinen opgehouden wegens het ontbreken van een treinbestuurder met kennis van de omleidingsreisweg. Daarom wil de NMBS in de toekomst in bepaalde specifieke omstandigheden kunnen rijden zonder lijnkennis van de treinbestuurder. Daarover gaat het een discussie opstarten met de dienst Veiligheid en Interoperabiliteit voor de Spoorwegen (DVIS).

De NMBS bekijkt ook of het (meer) treinbestuurders stand-by kan houden in grote reizigersknooppunten. “Dat wordt een moeilijke zaak, want de NMBS vindt nu al amper voldoende nieuwe treinbestuurders”, aldus De Coninck.

Ook wil de NMBS de procedure herzien indien er rijtuigen zijn waarvan de airco niet 100 procent functioneert en die niet uitgerust zijn om de ramen te openen.

De Coninck hoopt dat de NMBS ook nog werk maakt van een betere communicatie (zeker tijdens noodgevallen, maar ook bij andere vertragingen) naar de reiziger toe, want dat blijft in vele gevallen het knelpunt.