Fietsinvesteringsplan maakt recordinvesteringen concreet

20 april 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Fietsen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts komt voor het eerst met een Fietsinvesteringsplan, dat alle fietsinvesteringen voor de rest van de bestuursperiode (tot 2019) concreet maakt. Het investeringsbudget voor de fiets stijgt naar een historische hoogte, tot 300 miljoen euro over 3 jaar (+25 procent). Alleen al langs gewestwegen wordt geïnvesteerd in meer dan 200 tracés, samen goed voor 830 kilometer fietspad. “Vroeger keken we alleen maar terug na de feiten”, zegt Weyts. “Nu creëren we nieuwe perspectieven door voor het eerst 3 jaar vooruit te blikken.”

De stilstand op onze wegen verlamt mens, milieu en economie. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil Vlamingen verleiden om de auto vaker te ruilen voor een alternatief, zoals de fiets. Weyts wil fietsen aantrekkelijker maken met concrete troeven, zoals snelle en comfortabele verbindingen. En daar is nog heel wat werk aan de winkel, blijkt uit een nieuwe analyse van de fietspaden langs gewestwegen. Daaruit blijkt dat in 2015 slechts 63,5 procent van de opgemeten fietspaden ‘uitstekend’ of ‘behoorlijk’ scoort op de comfortparameter. Ten opzichte van het vorige meetjaar (2013) wordt er weliswaar in alle Vlaamse provincies vooruitgang geboekt, maar het cijfer blijft veel te laag. “We hebben nog een lange fietsweg te gaan”, vindt Weyts.

Weyts heeft nu een uitgebreid Fietsinvesteringsplan klaar. Het is de eerste keer dat alle fietsinvesteringen voor een periode van 3 jaar (2017-2019) op deze manier naar voor geschoven worden. Het investeringsbudget voor de fiets wordt dan ook opgetrokken naar een recordhoogte. In 2017, 2018 en 2019 wordt de ‘magische’ (en lang onbereikbare) kaap van de 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. Alleen al langs de gewestwegen wordt er geïnvesteerd in meer dan 200 tracés, samen goed voor zo’n 830 kilometer fietsinfrastructuur. Daarbovenop gaat er ook geld naar fietsverbindingen op jaagpaden en naar ondersteuning van fietsprojecten op lokale wegen. “We investeren nu, in tijden van besparingen, veel meer in de fiets dan we vroeger deden in tijden van budgettaire overschotten”, zegt Weyts.

Er wordt geïnvesteerd van De Panne tot Opgrimbie, maar gevoelig meer in de Vlaamse Ruit. Weyts focust immers op het woon-werkverkeer en investeringen die pendelaars aan het fietsen krijgen. De nadruk ligt onder andere op 80 nieuwe fietssnelwegen (of delen daarvan) en het wegwerken van ‘missing links’, die dikwijls het gevolg zijn van echte barrières zoals autosnelwegen. “Vlaanderen is nu al een fietsland in het weekend, maar nog niet tijdens de werkweek”, zegt Weyts. “Ik wil pendelaars de mogelijkheden geven om ook van maandag tot vrijdag voor de fiets te kiezen.”

“Ik ben enkel bevoegd voor de gewestwegen”, benadrukt Weyts tot slot. “Het gros van de fietspaden is in handen van de lokale besturen. Ik besef dat het ook voor hen niet vanzelfsprekend is om in tijden van besparingen extra te investeringen. Als Vlaamse Regering geven wij bij deze alvast het goede voorbeeld.”