Europa wil aantal laadpalen voor elektrische wagens drastisch uitbreiden

11 oktober 2017, over deze onderwerpen: Energiebeleid, Europees beleid, Europees Parlement, Europese Commissie

Het Europees Parlement heeft een belangrijke stap in het aanmoedigen van elektrische wagens genomen. Bij grote verbouwingen of de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen zal de installatie van laadpalen voor elektrische wagens verplicht worden. Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt, die lid is van de energiecommissie, reageert positief: “Deze beslissing moet ervoor zorgen dat het aantal laadpalen over heel Europa drastisch toeneemt. Het Parlement wil op deze manier burgers overtuigen, die vandaag geen elektrische wagen aankopen uit vrees voor een platte batterij tijdens hun traject. Enkel als er voldoende laadpalen over heel Europa zijn, kan de revolutie op het vlak van elektrische wagens plaatsvinden. Voor bestaande parkings verandert er trouwens niets. Dat zou een te grote last vormen voor particulieren en bedrijven.”

De nieuwe regels gelden voor residentiële en commerciële gebouwen, die minstens tien parkeerplaatsen hebben. Deze moeten minimum één laadpaal krijgen en aan 10 procent van de plaatsen moeten kabels komen om later nog één laadpaal te kunnen aansluiten. Van Bossuyt: “De elektrische wagen zal de komende jaren een cruciale rol spelen in ons energiesysteem. Een belangrijk deel van de hernieuwbare energie die overdag opgewekt wordt gaat verloren. De batterij van de elektrische wagen kan deze surplus aan elektriciteit opslaan.”

Het Parlement besliste dat er voor bestaande parkings niets verandert. Van Bossuyt: “De voorzieningen voor de elektrische wagens moeten enkel geplaatst worden bij nieuwe parkeerplaatsen of bij grondige renovaties. Ook de vereiste om in de eerste plaats kabels te plaatsen, en niet meteen overal laadpalen, zorgt ervoor dat particulieren en bedrijven niet te veel belast worden. Een goede zaak.”

Momenteel zijn er in Vlaanderen al 750 publieke laadpalen. Met de lijnen die uitgezet worden door het Parlement zou het aantal laadpalen substantieel toenemen voor residentieel en commercieel gebruik. Van Bossuyt: “Zeventig procent van het opladen gebeurt momenteel thuis. Binnenkort moet het dus eenvoudiger worden om ook onderweg of bij een bezoek aan een warenhuis je wagen op te laden. Deze regels over laadpalen maken trouwens deel uit van een groter pakket over de energieprestatie van gebouwen in de EU. Daarin wordt volop ingezet op het efficiënter omgaan met onze bestaande energie. Een absolute noodzaak.”