“Het Turkije van president Erdogan kan geen kandidaat-lidstaat zijn van de EU”, vindt Demir. “De democratische waarden worden door zijn regime met de voeten getreden. Democratie is immers meer dan het aantal stemmen die een president achter zijn naam heeft staan. Democratie gaat ook over het respecteren van mensenrechten en minderheden.” En net op dat vlak scoort Turkije barslecht, moet zij keer op keer vaststellen: “Sinds de couppoging in juli zijn al meer dan 35.000 mensen gearresteerd. Een veelvoud daarvan werd ontslagen in een poging om het staatsapparaat te ‘zuiveren’ van andersdenkenden.”

Persvrijheid is onbestaande

Ook over de persvrijheid maakt Demir zich ernstig zorgen. Momenteel prijkt Turkije op de World Press Freedom Index van Reporters Zonder Grenzen op de 151ste plaats. Daarmee doet het land het slechter dan het Zimbabwe van dictator Robert Mugabe, dat opklimt naar de 124ste plaats. Tien jaar geleden stond Turkije nog op een 98ste plaats. Bovendien dateert de laatste update van die Index van voor de coup. “Bewijzen in de Turkse pers van betrokkenheid van de HDP-partij bij terrorisme zijn onmogelijk ernstig te nemen”, aldus Demir. “Persvrijheid is onbestaande sinds Erdogan aan de macht kwam.”

“Erdogan laat duidelijk alle Europese ambities varen. Het wordt tijd dat België een duidelijk standpunt inneemt over de evolutie van de democratische waarden in Turkije”, besluit Demir.