De nieuwe wet, gebaseerd op een consensusvoorstel van de meerderheidspartijen in de Kamer, is intussen ook goedgekeurd meerderheid tegen oppositie. Hij maakt boetes tot 500 euro en celstraffen van 8 dagen tot 6 maanden mogelijk voor het betreden van de haven zonder toelating. Onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld wanneer de feiten in groep of ‘s nachts werden gepleegd of als er schade werd toegebracht, zal de boete oplopen tot 1.000 euro en de celstraf van 8 dagen tot 1 jaar. Is er binnen de 5 jaar sprake van een herhaling van het misdrijf, dan worden de maximumstraffen nog eens verdubbeld.

Economische schade

“Er heerst al maanden bijzondere ongerustheid bij de Zeebrugse havenbedrijven”, zegt Dumery. “Sommige dreigden er zelfs al mee dat zij bij blijvende problemen hun routes zouden verleggen. Zij worden immers dagelijks geconfronteerd met beschadigingen, onder meer aan hun omheiningen en aan ladingen. De economische schade loopt op in de miljoenen. En de daders blijven ongestraft.” In het verleden was het parket doorgaans niet in de mogelijkheid om de daders onmiddellijk aan te houden met het oog op voorlopige hechtenis. Vaak werden zij noodgedwongen ook snel weer vrijgelaten, waardoor zij onder de radar verdwenen.

Ontradend effect

Dumery hoopt alvast op een ontradend effect voor potentiële daders: “Dan heeft de nieuwe wet ook impact op de middelen en manschappen die we vandaag nog moeten inzetten om het probleem aan te pakken. Die kunnen dan op termijn worden ingezet voor andere doeleinden”, besluit zij.