Zomerstages bij Defensie trekken opnieuw jongeren aan

Door Renate Hufkens op 18 mei 2017, over deze onderwerpen: Jeugd, Leger
militairen

Het aantal jongeren dat een zomerstage volgt bij Defensie en zich nadien ook effectief inschrijft voor een vacature bij het leger zit opnieuw in de lift, zo blijkt uit cijfers die Kamerlid Renate Hufkens opvroeg bij minister van Defensie Steven Vandeput. “Dit is een positieve trend”, zegt Hufkens. “We moeten steevast blijven inzetten op de verjonging van het leger.”

De populariteit van de stages die Defensie elke zomer organiseert om jongeren warm te maken voor een carrière bij het leger stijgt jaar na jaar. In vijf jaar tijd is het aantal inschrijvingen meer dan verdubbeld. Tot 2015 nam het aantal jongeren dat zich na zo’n stage kandidaat stelde voor een job bij Defensie echter sterk af.

Evaluatie loont

Hufkens drong er bij minister Vandeput op aan om de stages te evalueren en bij te sturen waar nodig. Die evaluatie lijkt nu haar vruchten af te werpen. Waar de doorstroom in 2014 was teruggevallen tot 20 personen, werden er vorig jaar 34 jongeren ingelijfd als kandidaat-militair: een stijging van 70 procent. Het aantal jongeren dat vanuit een stage doorstroomde naar een vacature bij het leger steeg zelfs tot 103. “De stages zijn zonder twijfel een meerwaarde voor het imago van Defensie. En als we op die manier ook extra jongeren kunnen aantrekken, is dat mooi meegenomen”, aldus Hufkens.

Defensie blijft mannenbastion

Ondanks alle inspanningen om meer vrouwen warm te maken voor het leger, vertaalt dat zich niet meteen in een hogere interesse bij meisjes voor de zomerstages. “Ik ga aan minister Vandeput vragen hoe we ook op dat punt nog meer kunnen doen. Als we meer vrouwen bij Defensie willen, moeten we hen immers al zo jong mogelijk proberen te bereiken”, besluit Hufkens.