Volledige openheid over politieke vergoedingen

Door Brecht Vermeulen op 6 februari 2018, over deze onderwerpen: Overheidsbedrijven, Politiek, Lokale overheid, Verandering
Brecht Vermeulen

Voortaan moeten politici zowel hun private als publieke vergoedingen bekend maken. Hetzelfde geldt voor kabinetsmedewerkers en politiek verkozenen in raden van bestuur. Kamerlid Brecht Vermeulen, voorzitter van de werkgroep Politieke Vernieuwing, reageert tevreden: “Burgers kunnen binnenkort online nakijken welke mandaten politici hebben en hoeveel ze hiervoor ontvangen.”

Schepenen, burgemeesters en volksvertegenwoordigers zijn al sinds 2005 verplicht om hun mandaten en vermogen aan te geven bij het Rekenhof. Die verplichting wordt nu uitgebreid naar inhoudelijke kabinetsmedewerkers. Ook politici die zetelen in de raad van bestuur van overheidsbedrijven moeten een mandatenlijst indienen. “Zij kunnen hun publieke vergoedingen exact aangeven op basis van hun fiscale fiche”, verklaart Vermeulen. “Ook private inkomsten van politici worden in een vork bekendgemaakt. Daarmee wordt een voorstel dat de N-VA in 2013 al indiende weldra realiteit.”

Extra sanctiemogelijkheden

Het Rekenhof zal bovendien politici die hun mandaten niet of incorrect aangeven beter kunnen bestraffen. Dat gaat van waarschuwingen en geldboetes tot een verbod om verkozen te worden gedurende vijf jaar. “Momenteel zien we nog dat het parket hardleerse politici zelden vervolgt”, besluit Brecht Vermeulen. “Nu het Rekenhof zelf kan optreden, zullen er sneller sancties volgen tegen personen die de regels niet volgen.”