Via de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie (BLEU) sluit Vlaanderen bilaterale investeringsakkoorden af met derde landen. Maar doordat Wallonië dwarsligt, zitten de akkoorden geblokkeerd. “Dat heeft zware gevolgen, niet het minst voor onze Vlaamse baggerbedrijven actief in Panama”, aldus de minister-president. Luxemburg laat zich alvast niet meer blokkeren door Wallonië en heeft beslist om zelf akkoorden te zullen afsluiten zonder België.

Vlaanderen laat zich niet langer blokkeren

Ook Bourgeois stelt nu voor om de zogenoemde BLEU-akkoorden goed te keuren met Vlaanderen, de federale regering en Luxemburg, maar zonder de andere deelstaten. Als die nadien alsnog willen aansluiten, kan dat natuurlijk altijd. “Maar wanneer samenwerking niet mogelijk blijkt, moet iedere deelstaat zijn eigen ding kunnen doen, zonder blokkeringen of houdgrepen”, zegt Vanlouwe. “De hele saga onlangs over CETA, het handels- en investeringsakkoord met Canada, heeft aangetoond dat we dringend naar nieuwe manieren van samenwerking moeten gaan.”