De OVAM en Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) ontkennen dat onze afvalverbrandingsovens te veel capaciteit hebben. “Maar de stijgende import van huishoudelijk restafval bewijst het tegendeel”, beklemtoont Nevens. “En dat vormt wel degelijk een probleem. Hoe meer overcapaciteit er is, hoe minder de gemeenten die lid zijn van afvalintercommunales met eigen afvalovens geneigd zijn om beter te sorteren. Want die ovens moeten draaiende gehouden worden.”

Barslecht rendement

Het rendement van de Vlaamse ovens is bovendien allesbehalve. Onze beste oven haalt amper 42 procent van de energie uit het afval, onze slechtste zelfs maar 15 procent. Ter vergelijking: in Denemarken staan ovens met een rendement van 99 procent. “Daar moeten we ook in Vlaanderen naartoe”, vindt Nevens: “Optimaliseren waar kan. En sluiten wat niet beter kan.”

Tegen 2022 wil Vlaanderen 10 procent minder restafval hebben dan vandaag. “Dat betekent dat we dan al sowieso minstens één oven kunnen sluiten. Het zou dus niet onwijs zijn om in 2018 een duidelijk plan op tafel te leggen, zodat we op een efficiënte manier onze ovens kunnen afbouwen. In 2020 moeten de instrumenten klaarliggen om die omschakeling te maken”, besluit Nevens.