Europese vissers zijn erg afhankelijk van visbestanden in Britse wateren. De Britten willen daarvan gebruik maken om hogere visquota voor zichzelf te onderhandelen, in ruil voor toegang van de Europese vaartuigen tot de Britse wateren. “De meest kritische stemmen willen met het visserijdossier een voorbeeld stellen”, verklaart Priem. “Ze willen het als testcase gebruiken om aan te tonen dat het Verenigd Koninkrijk niet met zich zal laten sollen tijdens de brexitonderhandelingen. We mogen niet dulden dat onze vissers het slachtoffer worden van politiek tactische spelletjes.”

Nieuwe vissersoorlog in de maak?

Loones wijst erop dat de Britten omgekeerd ook sterk afhankelijk zijn van de EU-markt voor de afzet van hun visserij- en aquacultuurproducten - voor bijna zeventig procent maar liefst. “Dat geeft ons een goede hefboom in de onderhandelingen. Als de Britten hun vis aan ons willen blijven verkopen, ontketenen ze best geen nieuwe kabeljauw-of makreeloorlog. Vanuit het Europees Parlement zullen wij er alvast mee over waken dat een goed akkoord gevonden kan worden, zodat ook onze vissers de garantie krijgen op een duurzaam visserijbeheer.”