Vlaamse Regering werkt verder aan oplossing Saeftinghedok

Door Annick De Ridder op 11 januari 2016, over deze onderwerpen: Economie, Omgevingsvergunning, Leefmilieu
Vlaamse Regering werkt verder aan oplossing Saeftinghedok

De Vlaamse Regering bekijkt hoe ze kan tegemoetkomen aan de opmerkingen van de Raad van State Een bijzonder adviesorgaan en administratief rechtscollege, opgericht in 1946. Zijn belangrijkste bevoegdheid is het schorsen en vernietigen van administratieve rechtshandelingen die strijdig zijn met de geldende rechtsregels. Als hoogste administratief rechtscollege zijn zijn uitspraken bindend. De Raad is ook cassatierechter voor beroepen tegen de uitspraken van de lagere administratieve rechtscolleges. Daarnaast geeft de Raad van State advies op wetgevend en reglementair gebied. Raad van State, die onlangs een deel van de plannen schorste voor de realisatie van het Saeftinghedok in de Antwerpse haven. “Vertraging bij de aanleg van dat dok kan ervoor zorgen dat we internationaal kansen missen, met gevolgen voor onze economie en jobs”, vreest Vlaams Parlementslid Annick De Ridder. “Het spreekt vanzelf dat Europese richtlijnen moeten worden toegepast. Maar het kan niet zijn dat te pas en te onpas belangrijke investeringsprojecten vastlopen in de juridische mallemolen.”

De werkwijze waarbij eerst elders extra natuurgebieden worden aangelegd, alvorens de havengebieden verder te ontwikkelen, zou op het eerste gezicht het Europees recht schenden, luidde de uitspraak van de Raad van State. Eerst klonk het bij de bevoegde minister Joke Schauvliege (CD&V) dat zij spoedig remediërende pistes aan de Vlaamse Regering zou voorleggen. Nadien viel in de pers te lezen dat dit helemaal niet nodig zou zijn. Aan die tegenstrijdigheid komt nu een einde: de minister trekt wel degelijk nog naar de Vlaamse Regering om het dossier terug vlot te trekken.

Aanpassing natuurdecreet

De N-VA is alvast tevreden dat de minister bezig is met de voorbereiding van een aanpassing van het natuurdecreet om voorafgaande natuurontwikkeling te verankeren. “Daarnaast moeten ook andere pistes ter remediëring bekeken worden”, stelt De Ridder. “Maar uiteraard moeten we opletten dat we in onze pogingen het dossier recht te trekken geen nieuwe problemen en vertraging creëren. Daarom vroeg ik aan de minister om een duidelijke tabel op te maken met pro’s en contra’s van de verschillende denksporen.”

De haven van Antwerpen geeft, rechtstreeks en onrechtstreeks, werk aan 150.000 gezinnen en verhandelt jaarlijks meer dan 200 miljoen ton goederen. “Het is dus cruciaal dat de noodzakelijke investeringen om groei te blijven verzekeren, zonder vertraging kunnen worden uitgevoerd. Ik verwacht dan ook dat de minister in dit project haar nek uitsteekt”, besluit De Ridder.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is