Mensen die al lang werkzoekend zijn, hebben het moeilijk om hun loopbaan opnieuw te lanceren. Om daaraan te verhelpen, ontwikkelde de Vlaamse Regering al het concept van de tijdelijke werkervaring: mensen via opleidingen en stages opnieuw aansluiting laten vinden bij de arbeidsmarkt. “Met de uitwerking van deze aanwervingspremie hebben we nu een totaalpakket voor langdurig werkzoekenden”, verklaart Muyters. “De tijdelijke werkervaring scherpt hun attitudes en competenties aan, waarna de premie de werkgever dat laatste duwtje in de rug moet geven. Werken met een aanwervingspremie in twee fasen zorgt ervoor dat eerst de aanwerving op zich gestimuleerd wordt, waarna met de tweede schijf gemikt wordt op een duurzame tewerkstelling.”

Leeftijdsbeperking

Om recht te hebben op de aanwervingspremie, moet de werkzoekende minstens twee jaar ingeschreven zijn als niet-werkende werkzoekende bij de VDAB en moet hij of zij tussen 25 en 54 jaar oud zijn. “We beperken de premie tot die leeftijdscategorie om overlapping met de RSZ-doelgroepenkorting te vermijden. Voor werknemers jonger dan 25 en ouder dan 55 jaar krijgen werkgevers immers al een korting via de RSZ”, besluit Muyters.