Vlaams Parlement in de bres voor Vlaamse friet

Frietjes

De Europese Commissie wil de vorming van acrylamide in onze voeding tegengaan. “Een terechte bezorgdheid,” reageert Vlaams Parlementslid Jan Van Esbroeck, “want acrylamide wordt beschouwd als een waarschijnlijk kankerverwekkende stof.” De Commissie pleit voor meerdere maatregelen, die onder meer gericht zijn op brood, koffie en frieten. Daarmee riskeert zij evenwel direct te raken aan onze Vlaamse frietcultuur. Daarom werd een resolutie goedgekeurd, waarin Van Esbroeck aan minister van Toerisme Ben Weyts vraagt om er bij de Commissie op aan te dringen om de Vlaamse artisanale frietcultuur te redden.

“Het voorstel om het vooraf ‘blancheren’ van aardappelen verplicht te maken, is verregaand en wereldvreemd”, oordeelt Van Esbroeck. “In onze eigen culinaire traditie worden frieten meestal eerst rauw gefrituurd, om vervolgens voor een tweede keer te worden afgebakken. Dat maakt de Vlaamse frietjes en hun smaak uniek en internationaal geroemd. En dat willen we graag zo houden.”

Overbodige maatregelen

Maar de Europese voorstellen zijn bovenal overbodig: de sector hanteert immers al sinds 2002 strikte richtlijnen inzake bewaring, baktemperaturen, gebruikte rassen en behandelingswijze, die het acrylamidegehalte verminderen. “Er is dus geen probleem voor de volksgezondheid”, besluit Van Esbroeck.