“Via het Brussels Nederlandstalig onderwijs en het Huis van het Nederlands levert Vlaanderen enorme inspanningen om het gebruik en de kennis van het Nederlands te bevorderen in Brussel. Maar toch blijft de Nederlandstalige dienstverlening binnen de Brusselse overheden, administraties en instellingen dramatisch en gaat de situatie  jaar na jaar nog achteruit”, stelt Dhaene.

Aanwervingen in strijd met taalwet

Dat verhinderde CD&V, Open Vld, sp.a en Groen echter niet om in de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) een motie weg te stemmen over aanwervingen van gemeentepersoneel die in strijd zijn met de taalwet. Daarmee werd elk debat over die problematiek, maar ook over mogelijke oplossingen, in de kiem gesmoord. “Het is kortzichtig van de Franstalige meerderheid om dit debat tegen te houden. Maar zij doen dat in de overtuiging dat ze de belangen van hun Franstalige achterban mee verdedigen. Dat de Vlaams-Brusselse partijen die boycot steunen en dus de belangen van de Vlamingen in Brussel niet willen verdedigen, is gewoonweg onbegrijpelijk”, besluit Dhaene.