De fusie van beide waterbedrijven is een logische stap in het kader van een gecentraliseerd waterbeheer in Brussel. De fusie is bovendien een goede zaak voor het noodlijdende Hydrobru, dat de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verenigt. Door die fusie neemt het financieel gezonde Vivaqua echter de enorme schuldenlast van Hydrobru over, ten belope van zo’n half miljard euro. Een schuldenlast die zonder twijfel nog zal verhogen, gelet op de lamentabele staat van het Brusselse rioleringsnetwerk, dat jarenlang werd verwaarloosd. Dat gaat frontaal in tegen de belangen van de Vlaamse gemeenten die minderheidsaandeelhouder zijn. Bovendien krijgen zij geen enkele inspraak binnen Vivaqua, dat onder toezicht staat van het Brussels Gewest en geleid wordt door Brussels PS-burgemeester Yvan Mayeur. De Vlaamse gemeenten willen dan ook uit Vivaqua treden, maar worden tegengehouden door die watermaatschappij. Met als resultaat verschillende rechtszaken die de nietigheid van de fusie tot gevolg kunnen hebben.

Compromis afgewezen

“Een N-VA amendement dat voorzag in een compromis, werd niet gesteund door de Brusselse meerderheidspartijen. Het heeft nochtans geen zin om deze fusie goed te keuren zonder eerst een oplossing voor dit conflict te vinden. Het gevolg is dat Vlaanderen een belangenconflict zal inroepen, dat de fusie zal opschorten”, besluit Dhaene.