Vandaag bestaat er al een verzekering voor eigenaars die hun hypotheeklening niet meer kunnen betalen. Die verzekering betaalt tot 70 procent van je maandelijkse hypotheeklast bij onvrijwillig inkomensverlies. De Vlaamse overheid betaalt de verzekering en stelt hiervoor jaarlijks ruim 8,5 miljoen euro ter beschikking.

Gelijkaardig systeem voor huurders

Engelbosch wil een evenwaardige behandeling tussen kopers en huurders, en dus ook een dergelijk systeem voor huurders die op de dag dat ze een huurcontract afsluiten een vaste job of zelfstandige activiteit hebben. “Eigendomsverwerving blijft het beste appeltje voor de dorst, maar we kunnen niet ontkennen dat eigendomsverwerving niet voor iedereen haalbaar is en dat de groep mensen die er bewust voor kiest om te blijven huren steeds groter wordt. Daarom willen we de ondersteuning voor de koop- en huurmarkt wat dichter bij elkaar brengen”, zegt Jelle Engelbosch.

Belangrijk voor verhuurders

Binnenkort wordt het voorstel met minister Liesbeth Homans besproken. Ook met de verzekeringssector is overleg gepland over de modaliteiten van deze verzekering. Het nieuwe systeem is belangrijk voor de huurder, maar ook voor de verhuurder. “Dergelijke verzekering biedt zekerheid voor verhuurders die vandaag nauwelijks over mogelijkheden tot risicospreiding beschikken”, besluit Jelle Engelbosch.