infografiek - horecaplan

Vandaag wordt de jobcreatie in de horecasector nog te veel afgeremd door een erg rigide en betuttelende wetgeving. Dat werkgevers en werknemers voortaan de vrijheid krijgen om rechtstreeks met elkaar af te spreken om overuren te presteren, is daarom een goeie zaak. Maar ook de klant vaart er wel bij en kan op onverwacht drukke momenten toch genieten van een kwaliteitsvolle service.

Zwartwerk aan banden

Een bijkomend voordeel is dat het zwartwerk in de horeca zo aan banden wordt gelegd. Dat werk wordt nu ‘wit’, aan een gunstig tarief voor de werkgever én werknemer. Die laatste betaalt op de gepresteerde overuren namelijk geen sociale bijdragen en ook geen personenbelasting (waardoor bruto gelijk wordt aan netto), maar hij behoudt wel de opbouw van zijn volledige sociale rechten.

Horecavriendelijk beleid krijgt eindelijk vorm

Op Vlaams niveau hebben minister van Toerisme Ben Weyts en minister van Werk Philippe Muyters eerder al werk gemaakt van een veelzijdig Horecabeleidsplan, met gerichte maatregelen ter ondersteuning van de sector. “In onze toeristische promotie wordt onze horeca nu ook internationaal uitgespeeld als grote troef van Vlaanderen, waar je kan genieten aan elke tafel en elke toog", benadrukt Vlaams Parlementslid Jan Van Esbroeck.

De aankondiging van minister Peeters is zeker een stap in de goede richting, besluit Werner Janssen: “Zulke flexibele afspraken mogen wat ons betreft ook in andere sectoren gebeuren, denk maar aan de e-commerce. Het komt het scheppen van banen alleen maar ten goede.”