Verplichte taaltest voor alle buitenlandse zorgverleners

Door Yoleen Van Camp op 21 juli 2017, over deze onderwerpen: Nederlands leren, Gezondheidszorg, Artsen, Europees beleid
Tandarts en patiënt

Artsen en tandartsen uit andere EU-landen kunnen zich vandaag vrij vestigen in dit land, zelfs als ze geen woord van de (streek)talen kennen. Kamerlid Yoleen Van Camp, ondervoorzitter van de commissie Volksgezondheid, wil hen daarom een verplichte taaltest opleggen. “Medische zorg in eigen taal is niet alleen een recht, maar letterlijk van levensbelang”, zegt Van Camp. “Met mijn voorstel wil ik het recht op zorg in de eigen taal waarborgen.”

Het Kamerlid wil dat de taaltest, die nu al verplicht is voor zorgverstrekkers buiten de EU, ook verplicht wordt voor artsen en tandartsen uit andere EU-landen. “Een taalprobleem kan in de medische zorg het verschil maken tussen leven en dood”, stelt Van Camp. “Als een zorgverstrekker niet correct kan inschatten wat er aan de hand is, kan er geen correcte diagnose gesteld worden en dus ook geen juiste behandeling volgen. Laat staan dat de patiënt de adviezen begrijpt.”

Steeds vaker buitenlanders

Ongeveer één op de drie artsen en tandartsen in Vlaanderen heeft een buitenlands diploma: een stijging met acht procent tegenover 2011. In de meeste gevallen gaat het over Europeanen, zoals Fransen, Grieken, Italianen, Roemenen en Spanjaarden. Omwille van de regels over vrij verkeer van mensen binnen de Europese Unie, kunnen zij momenteel nog zonder veel problemen in Vlaanderen aan de slag, zelfs als ze geen woord Nederlands spreken.