Voor de ganse Europese Unie is een goede relatie met de VS van cruciaal belang, zowel vanuit economisch als diplomatiek en militair oogpunt. Tijdens de campagne is echter twijfel ontstaan of Donald Trump die internationale samenwerking ook werkelijk ter harte zal nemen. “Ik hoop oprecht dat Trump snel naar Europa zal afreizen na zijn eedaflegging, zodat zijn internationale engagement tastbaar wordt gemaakt. Hij is alvast welkom in Brussel”, aldus Luykx.

"It’s the identity, stupid"

Trump schakelt zich in in een nieuwe internationale trend. We zagen dit recent ook in het Verenigd Koninkrijk met het brexitreferendum. Kiezers maken zich terecht zorgen over de bescherming van hun identiteit, soevereiniteit en vrijheid. “Het gaat niet meer alleen over ‘it's the economy, stupid’, maar ook en misschien meer nog over ‘it's the identity, stupid’", concludeert Luykx. “Het is aan ons, politici, om die bezorgdheden erg serieus te nemen, niet weg te lachen, maar serieuze maatregelen door te voeren. Kiezen voor realisme, niet voor wereldvreemde luchtkastelen. Kiezen voor onze gemeenschappen, niet voor een onthecht globalisme.”