De VDAB is actief op Facebook, LinkedIn en Twitter. Voor elk van die kanalen stelde Vlaams minister van Werk Philippe Muyters streefcijfers voorop. Voor Facebook was de doelstelling: 10.000 fans. Het werden er 11.315, of een groei met 86 procent. Voor LinkedIn en Twitter was het na te streven doel 5.000 contacten. Het aantal volgers op Twitter groeide met 46 procent en klokte af op 5.293. Het aantal connecties op LinkedIn groeide met 76 procent tot 6.081.

Groter engagement

Het aantal fans, volgers en connecties is niet de enige indicatie om het succes van het socialemediabeleid van de VDAB te meten. De interactie met of het engagement van het publiek met het sociale medium is nog belangrijker. Hierbij valt op dat de VDAB met voorsprong het beste scoort, in vergelijking met andere actoren op de arbeidsmarkt: Actiris, Le Forem, Jobat, Stepstone, Vacature. Dat is het rechtstreekse gevolg van de nieuwe strategie om actief en zelfs proactief te reageren op vragen en opmerkingen.

Vergeleken met 2013 steeg het aantal interacties op Facebook en Twitter vorig jaar met respectievelijk 360 en 511 procent, goed voor in totaal 8.595 Facebook- en 7.391 Twitter-interacties. Ook wat de uitgestuurde berichten betreft, valt er een sterke groei te noteren: vergeleken met 2013 steeg het aantal uitgestuurde VDAB-berichten op Facebook en Twitter vorig jaar met respectievelijk 163 en 716 procent, of in totaal 902 Facebook- en 3.136 Twitter-interacties.

Mobiele applicaties

In een poging om zo veel mogelijk jongeren te bereiken, heeft de VDAB zich vorig jaar ook met succes op de wereld van de mobiele applicaties gestort. De app ‘Vind een job’, gelanceerd in het voorjaar van 2014, is datzelfde jaar in totaal al 21.481 keer gedownload. De VDAB heeft ook een aantal mobiele leerapps gelanceerd, zoals ‘Duits[@]work’, ‘Spaans[@]work’, ‘Frans[@]work’, ‘Solliciteren’, ‘Heftruck’ en ‘Tablet op het werk’. In totaal werden daarvan 9.660 downloads geregistreerd.