Liefst 72 procent van de jongeren kent de VDAB hoofdzakelijk van zijn website. Maar die bekendheid komt er ook omdat de dienst actief is op sociale media als Facebook, LinkedIn en Twitter. Tot 2015 lag de klemtoon op het verwerven van een ‘kritieke massa’ volgers. De streefdoelen waren 20.000 Facebookfans, 7.000 Twittervolgers en 9.000 volgers op LinkedIn. Die aantallen werden begin 2016 gehaald.

Meer kanalen

In 2016 verschoof de focus in de communicatie van kwantiteit naar kwaliteit, door bijvoorbeeld meer in te zetten op berichten op maat, gefocust op specifieke doelgroepen. Daarnaast breidde de VDAB het aantal socialemediakanalen drastisch uit. Zo is de dienst nu ook bereikbaar via Instagram, Snapchat en WhatsApp. Jongeren kunnen op hun smartphone met een WhatsApp’je sollicitatietips en advies vragen aan de e-coaches. Een andere nieuwigheid is dat de VDAB aan jonge werkzoekenden of schoolverlaters een digitaal startpakket aanbiedt. Dat bevat korte, handige modules om hen te helpen in hun zoektocht naar werk. De VDAB voert ten slotte ook onlinecampagnes om jongeren beter te bereiken. Die zijn een groot succes: maar liefst 64 procent van de allochtone jongeren werd erdoor gemotiveerd om naar werk te zoeken. Daarnaast werden zeven op de tien jongeren erdoor gemotiveerd om een opleiding te volgen.