De minister treedt die conclusie overigens bij, wanneer hij vaststelt “dat de vakbonden geen verdere gevolgen hebben gegeven aan hun bezwaren tegen de toegepaste praktijken bij DHL Aviation.”

Vakbonden enkel bezig met eigen gewin

Maar eigenlijk is de zaak nog schrijnender: “Midden december 2015 ontving het Toezicht op de Sociale Wetten een klachtenbrief van de secretaris van de ondernemingsraad”, aldus Van der Donckt. Die secretaris wordt overeenkomstig de wetgeving gekozen uit en door de werknemersafgevaardigden, en is dus een vakbondsafgevaardigde. “De brief met een aantal klachten over te veel uitzendkrachten en laattijdige contracten had als hoofdklacht ‘een discussie over de rol van de uitzendkrachten in de berekening van de mandaten voor de sociale verkiezingen’. Dat laatste probleem werd opgelost door een compromis over de verdeling van de postjes onder de vakbonden. Over de andere klachten werd ondanks een vraag van de sociale inspectie geen verdere informatie verstrekt. Het is zonneklaar dat de vakbonden zich bezig hielden met de verdeling van hun eigen postjes en dus met hun eigen gewin. De werknemers werden in de steek gelaten”, betreurt Van der Donckt.