Turkse inval in Syrisch Koerdistan is onaanvaardbaar

Door Peter De Roover op 22 januari 2018, over deze onderwerpen: Turkije, Buitenlandse Zaken, Syrië, Koerden
Peter De Roover

Na dagen van bombardementen op de enclave Afrin trokken Turkse tanks dit weekeinde Syrisch Koerdistan binnen. Peter De Roover, fractievoorzitter in de Kamer, vindt het onaanvaardbaar dat een NAVO-lid de Koerden, die een cruciale rol spelen in de strijd tegen IS, aanvalt. “Ik zal de minister van Buitenlandse Zaken aansporen om maximale druk uit te oefenen op Turkije om de vijandelijkheden te stoppen”, zegt De Roover.

Met Operatie Olijftak bouwde het Turkse leger de voorbije dagen zijn aanwezigheid langs de Turks-Syrische grens uit. Het grondoffensief zou bedoeld zijn om de Koerdische Volksbevrijdingseenheden (YPG) uit het grensgebied te verjagen. Ankara viseert naar eigen zeggen ‘de terroristen van de PKK, de YPG en Islamitische Staat’. Het voorbije etmaal lieten volgens verschillende bronnen al 21 mensen, onder wie zes kinderen, het leven bij de Turkse bombardementen en aanvallen in de regio.

Vreedzame oplossing nodig

“Dit is een zoveelste triest hoofdstuk in de bloedige Syrische burgeroorlog,” vindt De Roover. “Het kan niet dat een NAVO-lid de voornaamste bondgenoot van het Westen in de strijd tegen IS aanvalt. Alle diplomatieke kanalen, ook via de NAVO, moeten we aanspreken om de vijandigheden te stoppen. Er kan alleen ruimte zijn voor vreedzame oplossingen.”