Turks referendum over doodstraf daadwerkelijk aan banden leggen

Door Peter De Roover op 5 mei 2017, over deze onderwerpen: Turkije, Buitenlandse Zaken
Peter De Roover

Campagne voeren bij ons voor een Turks referendum over de doodstraf is ook voor de N-VA onaanvaardbaar. “Alleen volstaat het niet om verontwaardigd te reageren”, stelt Kamerfractievoorzitter Peter De Roover. “Het is onze verantwoordelijkheid als wetgever om de instrumenten te voorzien om daadwerkelijk op te treden tegen zo’n campagne.”

Vandaag kunnen dergelijke campagneactiviteiten alleen verboden worden op basis van de wet op de ordehandhaving. Dat volstaat uiteraard niet. Daarom legde De Roover eerder al een concreet wetsvoorstel neer dat buitenlandse gezagsdragers ertoe verplicht om toestemming te vragen om politieke campagnes te voeren op Belgisch grondgebied. “Dan krijgt de regering een instrument in handen om echt op te treden”, zegt hij.

“We mogen niet te lang dralen”, benadrukt De Roover. “Als we die wet niet snel goedkeuren, dreigt hij te laat te komen en zullen politici het weer bij afkeurende woorden moeten laten, zonder concrete daden.”