Turkije hoort niet thuis in de Europese Unie

Door Mark Demesmaeker, Sander Loones op 8 maart 2016, over deze onderwerpen: Asiel, Europees beleid, Turkije

Op de top tussen de Europese Unie en Turkije over de aanslepende vluchtelingencrisis bereikten de Europese staatshoofden en regeringsleiders nog geen akkoord. De gesprekken focusten op de versterking van de Europese grenzen en de samenwerking tussen de EU en Turkije. Doel is het aantal asielzoekers dat de oversteek naar Europa waagt, gevoelig in te perken. In afwachting van een volgende Europese top op 17 en 18 maart, is alvast een kadertekst uitgeschreven. Die bevat verschillende nuttige elementen om de eigen EU-aanpak te versterken en wordt nu verder verfijnd door Europees Raadsvoorzitter Donald Tusk. Tegelijk vertrekt die tekst van de realiteit dat we vandaag niet anders kunnen dan een akkoord sluiten met Turkije, als we de asielcrisis willen aanpakken. “Een direct gevolg van het lakse EU-beleid uit het verleden”, stelt Europarlementslid Mark Demesmaeker. “Een akkoord kan een stap in de goede richting zijn om de aantallen asielzoekers in te dijken, maar zal niet de totaaloplossing bieden”, meent zijn collega Sander Loones.

“In het verleden hebben de Europese leiders onvoldoende aandacht besteed aan ons Europese grenzenbeleid. Dat is beschamend, en daar dragen we nu de gevolgen van: de Europese Unie is chanteerbaar geworden. De Turken maken daar volop misbruik van en dat irriteert mij mateloos”, aldus Demesmaeker. “Maar laat het direct duidelijk zijn: nooit zal een regering waarvan de N-VA deel uitmaakt, goedkeuren dat Turkije lid wordt van de Europese Unie. Wie de trekken van een autocratie vertoont, verdient nu eenmaal geen perspectief op toetreding. En dat is precies wat Ankara doet: het kiest consequent voor de koers van het autoritaire Midden-Oosten en bouwt de burgerlijke vrijheden keer op keer af."

Ongeziene arrogantie

Voorafgaand aan de Europese top gooiden Duits bondskanselier Merkel en de Turkse premier Davutoglu het nog gauw op een akkoordje. Hun plan was om dat vervolgens ook snel-snel door de andere Europese staats- en regeringsleiders te laten bezegelen. “De arrogantie van mevrouw Merkel blijft verbazen”, vindt Loones. “Ze denkt in haar eentje de koers van Europa te kunnen bepalen en aarzelt zelfs niet om Europees Raadsvoorzitter Tusk te omzeilen. Alles wat Turkije vraagt, aanvaardt ze klakkeloos. Ongezien en ongehoord. Terwijl ze beter eens lang in de spiegel zou kijken: haar beleid en dat van de zwakke Europese leiders uit het verleden heeft ervoor gezorgd dat we vandaag in de problemen zitten. Door hen zijn we afhankelijk geworden van Turkije. We kunnen zelfs onze eigen grenzen niet meer alleen controleren.”

Structurele oplossing

De structurele oplossing is voor de N-VA alvast duidelijk: “We moeten de routes naar West-Europa sluiten, volop focussen op opvang in de eigen regio en een sterk push-backbeleid voeren. Ook moeten we strenge limieten invoeren en dus strikte quota stellen aan de instroom.”

“Dit is niet voor herhaling vatbaar”, besluit Loones. “We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de EU haar eigen boontjes weer kan doppen en niet afhankelijk blijft van landen als Turkije.”

Ook in De Ochtend op Radio 1 spaarde Sander Loones de kritiek niet op bondskanselier Merkel, het EU-beleid en Turkije. Beluister dat interview hier (03:05).