"Ja, het is van belang om de vertrouwensband tussen de cliënt en de maatschappelijke werkers te kunnen waarborgen”, stelt Van Peel. “Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat dit belangrijker wordt dan de veiligheid van onze burgers? Dus als een OCMW beschikt over informatie die daadwerkelijk wijst op een terreurmisdrijf of betrokkenheid daarbij, mag er niet getwijfeld worden: die informatie is onmisbaar om de openbare veiligheid te vrijwaren en moet stante pede worden gemeld.”

Informatie-uitwisseling is cruciaal

Het strafrechtelijk beschermd beroepsgeheim maakte het voor sociale werkers moeilijk om dergelijke informatie door te geven.  Enkele Brusselse OCMW's weigerden zelfs pertinent eender welke info over te maken aan onze veiligheidsdiensten. Het College van Procureurs-generaal klaagt die onwil al jaren aan. “Maar die onduidelijkheid is nu weggewerkt: hier kan en mag het beroepsgeheim niet in de weg staan. Informatie-uitwisseling is immers cruciaal in de strijd tegen terreur”, besluit Van Peel.