Minister Weyts is uitgesproken ambitieus: na 2020 moeten alle analoge flitscamera’s vervangen zijn door digitale camera’s, die overal waar mogelijk aan trajectcontrole gaan doen. "Concreet pakken we de komende jaren meer dan 400 oude flitscamera’s aan”, legt hij uit. “Dit jaar gaat het over 54 camera’s die ongeveer 30 nieuwe trajectcontroles moeten opleveren. De komende jaren drijven we de investeringen verder op. Na 2020 staan er langs de Vlaamse gewestwegen geen analoge camera’s meer, maar zullen er wel een pak nieuwe trajectcontroles zijn."

Investering die loont

Om trajectcontrole te installeren, moeten er op sommige plaatsen flitspalen bijkomen en moeten de bestaande palen ook met elkaar verbonden worden. "Dat is een grote investering. Voor dit jaar alleen al spreken we over 3,5 miljoen euro. In totaal zal het gaan over een kleine 27 miljoen euro, gespreid over vier jaar", aldus Weyts. Maar het is een investering die loont. Zo worden de inkomsten van de boetes geherinvesteerd in verkeersveiligheid, bijvoorbeeld aan gevaarlijke kruispunten.