Wollants pleit ervoor om met de cijfers van de CREG in de hand de subsidies voor de laatste drie geplande parken te onderhandelen. “Als dat niet tot de juiste resultaten leidt, is er maar één optie”, vindt hij: “de concessies verbreken en de bouw toewijzen aan de goedkoopste bieder.” Wollants wijst erop dat heronderhandelingen voor de twee vorige parken de factuur al met 1,1 miljard euro hebben verlaagd, maar hij verwacht nu duidelijk meer voor de volgende parken.

Alles uit de kast halen

"De laatste concessie werd toegewezen in 2012 en vandaag is duidelijk dat we een stevige prijs betalen voor dat model. Maar burgers en bedrijven alweer de factuur toeschuiven voor de keuzes die in het verleden zijn gemaakt, dat passeert niet meer", benadrukt Wollants. "Als de CREG stelt dat die parken er kunnen komen met een pak minder overheidssteun, dan is er geen enkele reden om niet alles uit de kast te halen om geen eurocent extra te betalen."