taxshift

De begroting zit perfect op koers, zowel voor dit als volgend jaar. “We respecteren het traject dat we met Europa hebben afgesproken en leveren bovendien de grootste structurele inspanning van de hele eurozone”, aldus minister Van Overtveldt. In één beweging werkte deze regering ook de taxshift af, met dezelfde daadkracht die haar al typeert van sinds zij amper een jaar geleden begon te besturen.

Niet zomaar een lastenverschuiving

De taxshift werd gesmeed in twee fasen. Samen vertegenwoordigen die een historische lastenverschuiving van in totaal bijna acht miljard euro tussen 2015 en 2020. Maar wat betekent dat nu precies, zo’n lastenverschuiving? En waarom is die nodig? “Internationale organisaties als de OESO, het IMF en de Europese Commissie wijzen België er al jaren op dat de lasten op arbeid hier veel te hoog liggen”, licht de minister toe. “Jobs worden zwaar belast en dreigen onbetaalbaar te worden voor werkgevers. De volgende stap is dat die jobs naar het buitenland verhuizen. En tegelijk houden werknemers netto te weinig over van wat ze bruto verdienen.”

De nieuwe federale regering doet daar eindelijk iets aan. Ze verschuift de lasten. Daar zijn nieuwe inkomsten voor nodig, want anders ontspoort de begroting. “Die nieuwe inkomsten halen we uit belastingen die de economische groei niet of minder verstoren. Precies zoals de net vermelde internationale instellingen aanraden”, merkt Van Overtveldt op. “Tegelijk worden er maatregelen genomen die voor een eerlijkere fiscaliteit zorgen: de banken, de diamantsector en grote vermogens in juridische constructies betalen mee om de lasten op arbeid te verlagen.”

Maar de regering gaat nog een stap verder. Het pakket belastingverlagingen is namelijk groter dan de lastenverhogingen die dienen om de taxshift te financieren. Het resultaat is een taxcut: de globale belastingdruk daalt. Dat is mogelijk doordat de overheid op zichzelf bespaart. Dat geld wordt ingezet om de taxshift mee te financieren.

Koopkracht verhogen, voor iedereen

De helft van de voorziene acht miljard euro wordt ingezet om de koopkracht te verhogen, vooral voor werkende mensen. De andere helft gaat naar de versterking van de competitiviteit van onze bedrijven. Daardoor kunnen die bedrijven jobs creëren, waardoor de koopkracht dus opnieuw stijgt.

“Via de personenbelasting zorgen we ervoor dat alle lonen erop vooruitgaan. Voor meer dan de helft van de werkenden betekent dat 100 euro extra nettoloon per maand. Lagere lonen krijgen er zelfs tot 140 euro bij. Dat is een goede zaak: zo wordt werken aantrekkelijker”, besluit de minister. Maar ook voor de andere loongroepen is er een stijging. Zoals de infografiek hieronder aantoont, gaat iedereen erop vooruit.

De focus ligt klaar en duidelijk op werken lonend maken, maar ook de welvaartsenveloppe wordt de komende jaren volledig besteed. Zo trekt de regering ruim één miljard euro uit voor een verhoging van de laagste sociale uitkeringen en dus ook de pensioenen. Daarbovenop maakt zij een extra enveloppe vrij van 50 miljoen euro voor een bijkomende verhoging van de leeflonen en de laagste pensioenen. “Zo zetten we een bijkomende stap om die sociale minima verder te verhogen in de richting van de Europese norm: een belangrijk programmapunt dat wij ook in het regeerakkoord hebben laten opnemen”, stipt Van Overtveldt aan. Bovendien geniet je als gepensioneerde evengoed mee van de verlaging van de personenbelasting. De afschaffing van de dertigprocentschijf is namelijk ook van toepassing op heel wat pensioenen.

Kapitaal, consumptie en milieu

De grote lijnen voor de financiering van de taxshift waren deze zomer al uitgezet. De onderdelen die verder uitgewerkt moesten worden, hebben nu ook een concrete invulling gekregen. Zo bevat de taxshift een aantal accijnsverhogingen, meer bepaald voor diesel, tabak, alcohol en frisdranken. Via het cliquetsysteem plant de regering een geleidelijke verhoging van de accijns op diesel, terwijl die op benzine dan weer verlaagd wordt. Daardoor ontstaat er op termijn een evenwicht tussen beide dat rekening houdt met de ecologische effecten. Bovendien ontstaat er zo ook een beter evenwicht met de prijzen in de buurlanden. Hetzelfde geldt voor de accijnsverhogingen op zowel sigaretten als roltabak: ook die brengen de prijzen dichter bij die van onze buurlanden.

Concurrentiekracht versterken

Om de concurrentiekracht van onze bedrijven te versterken, heeft de regering eveneens een krachtige mix van middelen en maatregelen voorzien:

• De verlaging van de werkgeversbijdrage van 33 naar 25 procent
  • 900 miljoen lastenvermindering voor lage lonen en ploegenarbeid
  • Het goedkoper maken van eerste aanwervingen voor kmo’s
  • Fiscale aftrek voor investeringen door kmo’s
  • Fiscale maatregelen om moderne en hoogtechnologische technologieën te stimuleren

Het wegwerken van de loonkostenhandicap met onze buurlanden en voornaamste handelspartners is dan ook een topprioriteit van de regering.

In De Zevende Dag* lichtte Johan Van Overtveldt het akkoord over de begroting en de taxshift nader toe.

De essentie van de taxshift in één oogopslag vind je hier.

Ontdek hier hoeveel jij verdient aan de taxshift.

*Door veranderingen aan de website van de VRT is dit mediaoptreden niet langer te bekijken.