Systematische screening van terugkerende EU-onderdanen moet Europese buitengrenzen versterken

Door Helga Stevens op 16 februari 2017, over deze onderwerpen: Europees beleid, Europees Parlement, Europese Commissie, Syrië, Veiligheid

Het Europees Parlement heeft een akkoord met de Raad bekrachtigd dat een uitgebreide screening mogelijk maakt van alle EU-onderdanen, waaronder terugkerende Syriëstrijders met een Belgisch paspoort. “Geen dag te vroeg,” vindt Europarlementslid Helga Stevens. “Vandaag is er wettelijk slechts een minimale controle mogelijk van reizigers met een EU-paspoort die van buiten Schengen Het Verdrag van Schengen regelt het vrije verkeer van personen tussen 26 deelnemende landen in Europa, waaronder 22 EU-lidstaten. Tussen die zogeheten Schengenlanden zijn de controles aan de binnengrenzen verdwenen. Daardoor kunnen burgers vrij doorheen de Schengenzone reizen. Schengen op een Europese luchthaven landen. Te lakse Europese regels, die mede dankzij de N-VA nu worden aangepast. Binnenkort worden die reizigers onderworpen aan een systematische controle: een uitstekende zaak voor de veiligheid van onze burgers.”

Concreet past Europa de Schengengrenscode aan, die de praktische invulling van controles aan de Europese buitengrenzen bepaalt. “Dit is een uitermate belangrijke toevoeging in het kader van de screening van terugkerende Syriëstrijders”, verklaart Stevens. “Nu zal immers sneller duidelijk worden of reizigers die Europa willen binnenkomen, door een politie- of inlichtingendienst gezocht worden, en of hun paspoort vals of gestolen is. In plaats van verder te reizen, worden criminelen dankzij de nieuwe regels gearresteerd. Zo zetten we in op de verdere versterking van onze buitengrenzen. Overigens houden we hiermee niet enkel terugkerende Syriëstrijders tegen, maar ook EU-onderdanen die zich bijvoorbeeld buiten Europa bij terroristische groeperingen willen gaan aansluiten.”

Hinder beperken

De zogenoemde e-gates of elektronische poorten, die een elektronische paspoortcontrole en gezichtsscan mogelijk maken, en het PNR-voorstel - twee initiatieven die dankzij minister van Veiligheid Jambon in een stroomversnelling zijn geraakt - zullen helpen om de sterkere screening te automatiseren en de hinder op de luchthaven voor de doorsneereiziger te beperken. “Om onze samenleving te beschermen tegen terreur, is het voorts van levensbelang dat de verschillende Europese lidstaten alle noodzakelijke informatie delen in de betrokken databanken,”, benadrukt Stevens ten slotte.