Terrorisme en radicalisering tegengaan

In de strijd tegen IS zal het leger volgend jaar luchtoperaties uitvoeren in het Midden-Oosten, samen met Nederland. Een belangrijke rol is ook weggelegd voor het trainen en adviseren van Iraakse troepen. 95 militairen staan daarvoor in. Daarnaast werkt het leger mee aan een stabiele veiligheid in Mali en zijn buurlanden. In Noord-Afrika biedt Defensie bijstand op vlak van onder meer antiterrorismetechnieken. Ook de beveiligings- en inlichtingenmissie in Afghanistan wordt voortgezet.

Betrouwbare Europese partner

Onze militairen vervullen een belangrijke rol in de oostelijke NAVO-landen, om de buitengrenzen van het bondgenootschap veilig te houden. Ze versterken in 2018 de luchtpolitie vanop een basis in Litouwen maar zullen ook mijnen en andere springtuigen ontruimen in de Baltische Zee, net zoals op de Noordzee. Op de Middellandse Zee wordt een fregat ingezet dat mensen- en wapensmokkel tegengaat en terrorisme moet bestrijden. Onze militairen gaan bovendien de Libische kustwacht trainen.

Paraat voor NAVO- en VN-missies

Het leger zal in 2018 meer dan ooit op korte termijn (5 à 7 dagen) militairen kunnen inzetten om onze internationale engagementen na te komen en te versterken. Zes F16-vliegtuigen en 200 militairen staan het hele jaar paraat. In de eerste helft van 2018 neemt een mijnenjager deel aan maritieme oefeningen en in het najaar een fregat.

In de tweede helft van het jaar neemt ons land het bevel op zich van de European Union Battle Group. Daar worden zo’n 800 militairen voor ingezet. Onder meer jachtvliegtuigen en logistieke steunschepen staan het hele jaar stand-by voor de Verenigde Naties. “Bijstand voor alle onderdanen in het buitenland blijft natuurlijk eveneens een prioriteit voor Defensie”, besluit minister Vandeput.