De N-VA roept Europees Commissaris Marianne Thyssen (CD&V) dan ook op om haar tanden te tonen in de strijd tegen sociale dumping. “Het zou allereerst een zeer slechte zaak zijn, mocht Thyssen terugkomen op het principe van ‘gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde plaats'. Oost-Europese lidstaten trokken vanwege dat principe een gele kaart tegen Thyssens voorstel voor de aanscherping van de detacheringsregels. Daardoor moet Thyssen eerstdaags beslissen of zij haar voorstel handhaaft, wijzigt of intrekt. De N-VA roept Thyssen stellig op voet bij stuk te houden.

Verkorte detacheringsduur

“Willen we de strijd tegen sociale dumping echt winnen, dan is er bovendien meer nodig”, vindt Stevens. Zo blijkt dat Thyssen niet wil raken aan het principe dat gedetacheerde werknemers gedurende twee jaar socialezekerheidsbijdragen kunnen blijven betalen in hun thuisland. “Dat heeft duidelijk een negatieve impact op de concurrentiepositie van onze werknemers en hun werkgevers. De socialezekerheidsbijdragen liggen in het thuisland doorgaans immers een pak lager en het is nog maar de vraag of zij effectief geïnd worden. De N-VA pleit dan ook voor een verkorte detacheringsduur van maximaal zes maanden, waarna de socialezekerheidsbijdragen in het werkland betaald moeten worden. We hopen dat Thyssen zo snel mogelijk alsnog de nodige aanpassingen voorstelt.”