Uit een rapport van het Europees Milieuagentschap blijkt dat in 2014 liefst 85 procent van de stedelijke bevolking in de EU blootgesteld werd aan fijn stof, in die mate dat het de gezondheid schaadt. “De Europese lidstaten moeten samen hun verantwoordelijkheid nemen, of samen stikken”, stelt Demesmaeker. Hij wijst erop dat luchtvervuiling geen grenzen kent. “Ongeveer 45 procent van de luchtvervuiling bij ons komt van onze buurlanden. Gezamenlijke Europese afspraken zijn daarom nodig om dit dodelijke probleem structureel aan te pakken.”

Ook industrie draagt verantwoordelijkheid

De voorbije maanden voelde Demesmaeker ook autoconstructeurs als Volkswagen en Renault aan de tand in de Dieselgate-onderzoekscommissie, waarvan hij vicevoorzitter is. “Net als de lidstaten moet ook de industrie haar maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen om onze volksgezondheid en het milieu te beschermen. Het naleven van effectieve uitstootplafonds speelt daarin een essentiële rol”, besluit hij.

Meer details over de nieuwe Europese luchtkwaliteitsnormen lees je hier.