Vorig jaar daalde het aantal verkeersdoden in Vlaanderen reeds met vijftien procent. En nu doen we daar dus nog een flinke schep bovenop. “Dat was ook nodig”, onderstreept Weyts. “Toen ik in 2014 aantrad als minister, werd ik al snel geconfronteerd met ‘de schande van de 400’ verkeersdoden op onze wegen in dat ene rampjaar.” Onder zijn nieuwe impuls werd meteen een omvattend Vlaams Verkeersveiligheidsplan opgesteld.

Beste leerling

“Het lijkt erop dat onze inspanningen beginnen te lonen: Vlaanderen is nu veruit de beste leerling van de Belgische klas. Voor mij is dat een aanmoediging om verder te gaan op de ingeslagen weg”, verklaart Weyts, die nog lang niet op zijn lauweren gaat rusten. “Ondanks de daling met twintig procent vielen er in de eerste jaarhelft toch nog altijd 113 doden op onze wegen. Dat zijn er nog altijd veel en veel te veel. Bij elk dodelijk slachtoffer wordt bovendien een hele familie, vriendenkring en omgeving hard geraakt.”

“Ik krijg vaak kritiek als ik met een onpopulaire maatregel kom, zoals de vele extra trajectcontroles. Maar de barometer geeft 28 verkeersdoden minder aan. Als ook maar een paar van die mensen gered zijn door de nieuwe beleidskeuzes, dan is het alle kritiek waard geweest”, besluit de minister.